Ewine van Dishoeck nieuw lid van gebiedsbestuur Exacte Wetenschappen

Professor Ewine van Dishoeck is met ingang van 1 juni 2012 toegetreden tot het gebiedsbestuur Exacte Wetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. Van Dishoeck is hoogleraar moleculaire astrofysica aan de Universiteit Leiden.

Professor Van Dishoeck is een nationaal en internationaal zeer gerenommeerde wetenschapper. In het sterrenkundig onderzoeksveld in Nederland en daarbuiten vervult zij een centrale en gezaghebbende rol. In 2000 ontving zij de Spinozapremie. Binnen de chemie wordt zij algemeen beschouwd als gerenommeerd theoretisch chemicus. Mondiaal is Van Dishoeck één van de topspelers van het interdisciplinaire vakgebied astrochemie.

NWO Gebiedsbestuur Exacte Wetenschappen

Het gebiedsbestuur Exacte Wetenschappen is eindverantwoordelijk voor de strategie en het beleid van het gebied. De leden worden benoemd door het Algemeen Bestuur van NWO op voordracht van het gebiedsbestuur voor een periode van drie jaar, met een mogelijkheid voor herbenoeming van nog eens drie jaar. Naast professor Van Dishoeck hebben in het gebiedsbestuur zitting: professor Emiel Aarts (voorzitter), professor Frits Vaandrager (informatica) en professor Arjen Doelman (wiskunde).