Shell Afstudeerprijs voor Physics masterstudent Robert-Jan Slager

Robert-Jan ontvangt de Shell Afstudeerprijs van 2000 euro voor zijn afstudeeronderzoek over nieuwe exotische materialen. Zijn onderzoek kan op termijn belangrijk zijn voor de ontwikkeling van veel snellere computers, waarin klassieke bits plaatsmaken voor de principes van kwantummechanica. In zijn onderzoek gaat hij verder dan het beschrijven van elektronen (zeer kleine deeltjes) en de golven van deze deeltjes (kwantummechanica) in verschillende materialen (geleiders en isolatoren).

Hij past methoden uit de wiskunde (topologie) toe om isolerende materialen, die wel geleiden op de rand van het materiaal, te kunnen verklaren. Hij vindt dat deze bijzondere materialen verschillend reageren op de introductie van een magnetisch veld. Dit kan worden gebruikt voor een goede indeling (classificatie) van de verschillende toestanden.

Robert-Jan zet zijn studie naar isolatoren voort in promotieonderzoek aan de Universiteit Leiden. De jury noemt zijn scriptie uitstekend.

De prijs wordt op 23 november uitgereikt bij de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen te Haarlem.