Verstand van techniek én kliniek

Sander van Lidt de Jeude studeert in Leiden Natuurkunde en volgde de minor Geneeskunde van Medical Delta: ‘Ik wilde graag iets toegepasts doen.’

Wetenschappelijke vernieuwing vindt tegenwoordig vooral daar plaats waar verschillende disciplines elkaar opzoeken. Medical Delta, een consortium bestaande uit de Universiteit Leiden, de Erasmus Universiteit en de TU Delft, inclusief de universitaire medische centra van Leiden en Rotterdam, weet daar alles van: het ontwikkelt medische apparatuur in nauwe samenwerking tussen artsen en technici. Het is dan van belang dat deze beroepsgroepen iets van elkaars vakgebied weten. Daarom biedt Medical Delta studenten Geneeskunde sinds vorig jaar een minor Medische technologie aan en bèta studenten een minor Geneeskunde. Beide op het snijvlak van technologie en geneeskunde. De minor Geneeskunde is toegankelijk voor alle studenten van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, behalve de studenten Biologie, Biofarmaceutische Wetenschappen en Life Science & Technology.

Enthousiaste docenten

Sander van Lidth de Jeude (23) studeert Natuurkunde in Leiden. ‘Mijn studie is best abstract, vandaar de behoefte aan praktische toepassing. Ik vond het ook erg leuk dat in deze minor drie universiteiten samenwerken. De sfeer in Delft, Leiden en Rotterdam is heel verschillend en je krijgt op verschillende manieren les. We hadden heel goede docenten, die erg enthousiast over de minor waren.’

Veel vrijheid

Bij de minor horen veel groepsopdrachten. Sander: ‘We kregen veel vrijheid in de uitvoering en het was leuk om samen te werken met studenten van een andere studierichting. Opvallend was dat de medisch studenten zich vooral richtten op de apparaten, terwijl wij ons verdiepten in de medische vraagstukken’ De medische colleges hadden van Sander nog meer medisch mogen zijn. ‘Veel natuurkundestudenten doen dit echt als verbreding en dan hoef er niet per se een link te zijn met wat je normaal studeert. Zo vond ik het blok in Leiden, waarbij we samen met studenten Biomedische wetenschappen een vak volgden, erg leuk.”

Onderzoek in medische richting

Sander wil nu ook het onderwerp voor zijn bacheloronderzoek in de medische richting zoeken. ‘In de minor heb ik geleerd dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn om als natuurkundige in een ziekenhuis of in biomedisch onderzoek aan de slag te gaan.’ Dat is precies wat Medical Delta voor ogen staat.