Jonge bedrijven in Bio Science Park opnieuw gegroeid

De startende en jonge bedrijven in het Bio Science Park zijn in 2010, net als in 2009, tegen de crisistrend in opnieuw gegroeid. De groei betreft omzet, aantal medewerkers en gehuurde vierkante meters.

12% meer werkgelegenheid

De startende en jonge bedrijven vormen samen het BioPartner Center Leiden, gevestigd in twee zogenoemde Incubators: de annex van het Sylvius Laboratorium en een gebouw aan de Niels Bohrweg, beide op het Bio Science Park Leiden. De bedrijven delen faciliteiten.

De groei van de bedrijven is onder meer af te meten aan de stijging van het aantal bedrijven met 11 tot 20 medewerkers, terwijl het aantal bedrijven tot 5 medewerkers afnam. Gemiddeld hadden de bedrijven in 2010 9 werknemers. De werkgelegenheid is ten opzichte van 2009 gegroeid met 12% en ten opzichte van 2008 zelfs met 82%. De werknemers bezetten samen het equivalent van 294,7 fulltime banen.

Accelerator

In september 2011 is de Accelerator in gebruik genomen, bedoeld voor bedrijven die de Incubators zijn ontgroeid, de ‘tweede generatie starters’. De Accelerator biedt in principe ruimte aan tien bedrijven. Veertien startende bedrijven willen in elk geval ruimte bijhuren in de Accelerator.

to-BBB

Dr. Pieter Gaillard (l), oprichter en wetenschappelijk directeur van to-BBB en drs. Willem van Weperen, algemeen directeur.

Een van de groeiers is het bedrijf to-BBB dat in 2010 drie nieuwe medewerkers aanstelde en er nu vijftien telt. To-BBB richt zich op het probleem dat het lastig is een medicijn naar de hersenen te brengen, aangezien het op de zogenoemde blood-brain barrier stuit. Het bedrijf heeft nu een methode ontwikkeld om een medicijn ‘over de blood-brain barrier te smokkelen’, zoals algemeen directeur drs. Willem van Weperen het uitdrukt. ‘Daar is veel belangstelling voor vanuit de farmaceutische industrie aangezien de methode perspectieven biedt voor de behandeling van veel voorkomende ziekten als alzheimer, epilepsie en multiple sclerose.’

Universitaire spin-off

To-BBB ontwikkelt met zijn hersentechnologie ook zelf een medicijn, tegen hersentumoren. De eerste klinische trial met patiënten is onlangs begonnen in onder meer het LUMC. Het bedrijf heeft onlangs met succes een financieringsronde met investeerders afgesloten. De inkomsten moeten de komende jaren komen uit licentieovereenkomsten met farmaceutische bedrijven. To-BBB werd in 2003 opgericht als spin-off van de onderzoeksgroep van oud-rector en farmacoloog Douwe Breimer.

Rode biotechnologie

BioPartner Center Leiden is het grootste bedrijvencentrum voor startende ondernemingen in de rode biotechnologie – ontwikkeling van medicijnen en vaccins - in Nederland. Veel van de bedrijven die er ooit startten, zijn uitgegroeid tot serieuze spelers in de life science industrie. Voorbeelden zijn Crucell, OctoPlus, Galapagos, Xendo, Millipore en Pharming.