Biologiestudente Corine Manuputty Nederlands Kampioen basketbal

Dinsdagavond viel de beslissing. De Leidse biologiestudente Corine Manuputty (25) is Nederlands kampioen geworden met haar Leiderdorpse basketbalteam. 'Het was heel gaaf. Toen we hadden gewonnen konden we alleen maar rennen, springen en gillen.'

‘Uiteindelijk was het een heel spannende wedstrijd. Het eerste kwart gingen we er vol overheen, maar ze kwamen goed terug. We hebben het gevierd met champagne in de kantine. Het is wel een uurtje of vijf, zes geworden.’

Aan het woord is de nog wat slaperige biologiestudente Corine Manuputty, de middag na de wedstrijd. De finale bestond uit een best of five tussen haar team Wereldtickets.nl Leiderdorp en het team Challenge Sports Binnenland uit Rotterdam. Op dinsdagmiddag was de stand na twee wedstrijden 2-0 in het voordeel van het team van Corine. De middag voor de wedstrijd was ze nog niet zeker van haar zaak: ‘Mochten we niet winnen, dan spelen we zaterdag weer’, legt ze uit.

In voorbereiding op de wedstrijd kwam het team elke dag samen. Ze bespraken dan de tactiek en keken videobeelden terug van eerdere wedstrijden. ‘We hebben nu al een aantal keer tegen deze meiden gespeeld dus we hebben de tegenstander wel in de gaten. Het zal erg lastig voor ze worden vanavond, want ze moeten nu drie wedstrijden op rij winnen. Maar dat wil niet zeggen dat je de tegenstander moet onderschatten’, aldus Corine. Ze was gespannen voor de wedstrijd van dinsdagavond. ‘Maar het is wel positieve spanning. Je bent er heel intens mee bezig geweest de afgelopen weken, dus je leeft echt naar deze wedstrijd toe. Dat is een gaaf gevoel.’

Een basketbalwedstrijd duurt ongeveer een uur en drie kwartier. In totaal wordt er vier keer tien minuten gespeeld. Tussendoor zijn er korte momenten van rust waarin de tactiek wordt besproken tussen de speelsters. ‘Goed communiceren is belangrijk. Tijdens de wedstrijd zullen nog dingen veranderd worden, zodat we goed kunnen inspelen op de tegenstander. Maar het moet ook allemaal een beetje vanzelf gaan’, aldus Corine.

Corine is de spelverdeler van haar team. Ze heeft de belangrijke taak om de aanval op te bouwen. De tactiek van haar team is om de spelverdeler van de tegenstander uit het spel te halen. ‘We proberen te zorgen dat zij niet aan de bal komt. Daarnaast leggen we heel veel druk vanuit de verdediging op hun aanval. Dat is voor hen heel lastig spelen’, legde Corine uit.

De verwachtingen voor de wedstrijd waren hooggespannen. Niet alleen zou de beslissing kunnen vallen, ook werd het team van Corine bij de start van de competitie al getipt als winnaar. ‘Ik las overal dat wij kampioen gingen worden, omdat we de beste spelers zouden hebben.’ Het team leek die voorspelling niet waar te kunnen maken. Aan het begin van het seizoen werden ze geplaagd door blessures en verloren wedstrijden. Later kwam daar verandering in. ‘Eerst waren we gewoon de beste spelers bij elkaar in een team gezet, maar ondertussen kan iedereen het supergoed met elkaar vinden. In de loop van de tijd zijn we echt een hecht team geworden’, lacht Corine.

Afbeelding: Corine Manuputty (met de bal). FOTO: Taco van der Eb

Bron: Mare, door Berit Sinterniklaas