Biologiestudente Corine Manuputty in finale playoffs NK basketbal

De finale bestaat uit een best of 5 matches tussen de clubs Wereldtickets.nl/Leiderdorp, van Corine en Challenge Sports Binnenland Rotterdam. De reeks wedstrijden start op dinsdag 8 maart. De eerste wedstrijd is in Leiderdorp om 21:00 in de Bloemerdhal.

Naast tennis, turnen en kunstschaatsen was Corine toe aan een nieuwe uitdaging, heeft op haar 11e het turnen laten vallen en is begonnen met basketballen. Corine strijdt nu om de ‘snelste vrouw van het team bokaal’ en haar motto bij het driepunts schieten is: Hoe verder, hoe beter! Ze heeft het team dan ook meerdere malen gered met schoten vanaf ongelooflijke afstanden.

Naast basketballen zit Corine in de eindfase van haar studie Biologie en is op het moment bezig met een interessant project bij de Universiteit van Leiden waar slangengif wordt getest op remming van groei en uitzaaiing van tumorcellen, naar eigen zeggen een onwijs gaaf project!!!

Slangengif als medicijn

Wie wel eens langs Discovery Channel zapt, weet dat wetenschap bloedstollend spannend kan zijn. Van zwemmen met haaien tot bizarre experimenten: in de naam der wetenschap gaan onderzoekers vaak tot het uiterste. Misschien heb je de Leidse bioloog Freek Vonk wel eens voorbij zien komen. Hij reist de hele wereld over om de meest dodelijke slangen te melken.

Slangenmelker

Elk jaar gaan er wereldwijd meer dan honderdvijftigduizend mensen dood door beten van gifslangen. Maar er worden ook levens gered door de medicijnen die zijn gemaakt van datzelfde gif. Dat is precies waarmee bioloog Freek Vonk zich bezighoudt. Hij reist van Australië tot Zuid-Amerika om slangen te melken. Het gif dat hij zo verkrijgt, neemt hij voor onderzoek mee terug naar de Universiteit Leiden. Kan hij het gebruiken om er een medicijn van te maken?

Dieren, mensen, schimmels

Wat Freek Vonk doet is niet alleen superspannend en avontuurlijk, maar ook wetenschappelijk. Het is biologie, en tegelijk ook geneeskunde. Want Freek wil weten hoe hij iets uit de natuur kan omzetten in een medicijn voor mensen. Misschien vraag jij je ook wel eens af wat de natuur de mens te bieden heeft. Ben je nieuwsgierig naar de wereld om je heen: van dieren tot mensen en van planten tot organismen? Wanneer is de natuur een dreiging voor de mens en wanneer een medicijn? Vraag jij je wel eens af hoe de natuur nu eigenlijk werkt? Dan schuilt er misschien wel een bioloog in je.