Carlo Beenakker en Vincent Icke geven masterclass op Centraal Station Leiden

Het NS Try Out Festival is het eerste culturele festival op een treinstation! Met meer dan 50 gratis try outs van nieuwe films, muziek, theater en literatuur. Tijdens festival kun je vooral veel zelf proberen. Kom de kunst afkijken van een professor nanotechnology, natuurkunde of sterrenkunde!

Masterclass prof.dr. Carlo Beenakker

Wat doet nanokippengaas?

Soms worden doorgewinterde wetenschappers enorm verrast door een ontdekking uit de natuur. Voor nanofysicus prof. dr Carlo Beenakker was dat de ontdekking van grafeen, een kippengaasachtig laagje koolstof van maar 1 atoom dik. Denk aan het dunst mogelijke laagje potloodslijpsel. Iedereen dacht: dat kan niet, dat valt uit elkaar. Toch wel. Grafeen is gewoon met een plakbandje los te trekken zonder dat het kapot gaat.

Het is zelfs sterker dan welk materiaal ook, 200 keer sterker dan staal. Ideaal voor minichips, want grafeen is supergeleidend, 100 keer sneller dan silicium. Beenakker: “Een grote ontdekking als deze komt niet van grote labs, maar van een man die niet een plan, maar z’n neus volgt. Hij was ook van de ‘zwevende kikker’, die tussen een supersterke magneet de zwaartekracht trotseert.”

In zijn masterclass vertelt Beenakker over het boeiende van nanofysica, die fundamentele wetenschap verbindt met trendy technologie. “Nanotechnologie is een spannende zoektocht naar het kleinste en dunste. Want we willen toch allemaal een vederlicht mobieltje die alles kan?

Donderdag 29-10-09 | 19:00 - 20:00 uur

Meld je snel aan want vol=vol.
Max 25 plaatsen.
Kosten Masterclass: incl. koffie en thee 5 euro.*

* Voor Volkskrant-lezers geldt voor deze voorstelling een speciale korting op vertoon van de lezersaanbieding in de Volkskrant.

Masterclass prof.dr. Vincent Icke

Professor Vincent Icke is een messcherpe waarnemer van de wereld om ons heen en daarbuiten. Zijn kijk op elementaire zaken doet menigeen verwonderen. Onlangs was Icke nog bij TV-programma De Wereld Draait Door en nu dan een uur live mee te maken op Leiden Centraal. Net als Einstein en Christiaan Huygens, Icke’s grote held, is zijn vakgebied theoretische natuur- en sterrenkunde.

“Conducteur, komt station Woerden langs deze trein?” Dat zou een treinreiziger nooit zo zeggen. Huygens wel”, zegt Icke overtuigd. “Want wie met constante snelheid in een rechte lijn beweegt, voelt hetzelfde als wanneer hij zou stilstaan.” Dan doet het er niet toe of je zegt ‘komt station Woerden langs deze trein’ of ‘komt deze trein langs station Woerden’.

Maar verandering van de richting van snelheid is wel goed waarneembaar. Je merkt dus als je met de trein de bocht omgaat, zelfs als je niet naar buiten kijkt. Weet je de versnelling, dan kun je berekenen welke bewegingen daaruit voortkomen: kanonskogels op Aarde, planeten rond de Zon, sterren in de Melkweg en veel meer.”

De trein die Vincent Icke in beweging zet tijdens zijn masterclass heeft geen bepaalde bestemming, laat u zich verwonderen.

Zaterdag 31-10-09 | 18:00 - 19:00 uur

Meld je snel aan want vol=vol.
Max 25 plaatsten.

Kosten Masterclass: incl. koffie en thee 5 euro. *

*Voor Volkskrant-lezers geldt voor deze voorstelling een speciale korting op vertoon van de lezersaanbieding in de Volkskrant.