Dr. Tom Wennekes wint Farmacochemieprijs

Tijdens de jaarlijkse Wetenschappelijke Dag van de Sectie Farmacochemie van de KNCV in Weesp werd de Nederlandse Farmacochemieprijs uitgereikt aan Dr. Tom Wennekes, voor zijn proefschrift, getiteld: ‘Lipophilic iminosugars: synthesis and evaluation as inhibitors of glucosylceramide metabolism’.

De jury van de Nederlandse Farmacochemieprijs, bestaande uit Nederlandse en Vlaamse deskundigen van universiteiten en farmaceutische industrieën, heeft de prijs aan Tom toegekend vanwege het innovatieve karakter en uitzonderlijk hoge wetenschappelijke niveau van zijn proefschrift.
De Nederlandse Farmacochemieprijs, in 1988 ingesteld, wordt eens per 2 jaar uitgereikt aan de auteur van het beste proefschrift of van een serie publicaties op het gebied van de Farmacochemie. Aan de prijs is een oorkonde en een geldbedrag van € 2000 verbonden, beschikbaar gesteld door de Stichting Nederlandse Farmacochemiecongressen.

Combinatie van ‘design’, synthetische organische chemie en farmacologie

Zijn werk is een zeer geslaagde combinatie van ‘design’, synthetische organische chemie en farmacologie die nieuwe aanknopingspunten heeft opgeleverd voor verder onderzoek naar innovatieve geneesmiddelen.

Tom Wennekes

Tom Wennekes, geboren te Middelburg in 1979, studeerde van 1997 tot 2000 chemie aan de Hogeschool in Eindhoven en van 2000 tot 2002 aan de Universiteit Leiden. Van 2003 tot 2008 verrichte hij zijn promotieonderzoek bij Prof. Dr. H.S. Overkleeft en Prof. Dr. J.M.F.G. Aerts aan de Universiteit Leiden, waar hij in december 2008 promoveerde op bovengenoemd onderwerp.

In 2007 ontving Tom Wennekes een Rubiconsubsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Daarmee heeft hij twee jaar onderzoek gedaan aan de Universiteit van Vancouver in Canada.

In het onderzoeksprogramma in Vancouver werkte Wennekes aan het ontwikkelen van een algemeen griepmedicijn, gebaseerd op een siaalzuursuiker dat het virus uitschakelt door het te misleiden.