Nieuw onderzoekscentrum in Leiden gaat het ontstaan van planeten onderzoeken

Er wordt een expertise groep voor de Atacama Large Millimeter / Submillimeter Array (ALMA) gehuisvest in de Sterrewacht van Leiden. Hiermee is een bedrag is gemoeid van 0,5 miljoen euro per jaar.

Tijdens een officieel bezoek aan de European Southern Observatory (ESO) in Chili heeft Dr. Louis Vertegaal (directeur Exacte & Chemische Wetenschappen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, NWO) bekend gemaakt dat er een expertise groep voor de Atacama Large Millimeter / Submillimeter Array (ALMA) in Nederland komt. Deze ALMA Local Expertise groep (Allegro), zal worden gehuisvest in de Sterrewacht Leiden. Met het besluit is een bedrag is gemoeid van 0,5 miljoen euro per jaar.

ALMA

ALMA is een uniek mondiaal astronomisch samenwerkingsproject van 1 Miljard euro dat op dit moment in de Chileense Andes op een hoogte van 5000 meter wordt gebouwd. In 2012 is dit uit 66 telescopen bestaande observatorium volledig operationeel en zal het heelal gaan onderzoeken in een frequentie gebied dat voor het menselijk oog onzichtbaar is; het millimeter en submillimeter gebied. Met deze ‘kleur’ licht kunnen astronomen in donkere gaswolken kijken waar sterren zoals onze Zon en planeten zoals onze Aarde worden gevormd. Ook kan ALMA speuren naar het ontstaan van sterrenstelsels en hun ontwikkeling volgen tot objecten zoals onze Melkweg.

Wereldtop

Allegro zal in het bijzonder de waarnemingen ondersteunen in de hoogste frequentie band van ALMA, die door een consortium van NOVA (Nederlandse Onderzoeksschool voor Astronomie), SRON en de Technische Universiteit Delft in Nederland is ontwikkeld en gebouwd. Louis Vertegaal licht dit toe: “Het is de missie van NWO om top-onderzoek in Nederland te faciliteren. Astronomie is een van de wetenschapsgebieden in Nederland die tot de wereldtop behoren. Met gerichte investeringen zoals deze willen we vanuit NWO helpen deze excellentie verder uit te bouwen.”

Nederland speelt belangrijke rol

Prof. Ewine van Dishoeck (Wetenschappelijk Directeur NOVA) is zeer verheugd met dit besluit: “ALMA is een zeer complex instrument en door het opzetten van een expertise groep voor de data analyse zal de Nederlandse astronomie hiervan optimaal wetenschappelijk gebruik kunnen maken. Nederland heeft een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming van ALMA. Dankzij deze subsidie kunnen we nu ook de wetenschappelijke oogst binnenhalen.”

Sterrewacht Leiden

Het nieuwe onderzoekscentrum wordt gehuisvest in de Sterrewacht Leiden en het werk ter plekke wordt gecoordineerd door Dr. Michiel Hogerheijde. “Sterrenkundigen kunnen bij Allegro werken aan de interpretatie van waarnemingen met ALMA en gebruik maken van de meest recente technieken. Met Allegro vormt Leiden de thuisbasis van ALMA in Nederland.”

Meer Informatie

Dr. Michiel Hogerheijde: michiel@strw.leidenuniv.nl en tel. 071-527 5590.

Directeuren kwartet

Directeuren kwartet in de tuin van de ESO residentie in Santiago de Chile. Van links naar rechts: Prof. dr. Tim de Zeeuw (Directeur Generaal ESO), Dr. Louis Vertegaal (Directeur NWO Exacte & Chemische Wetenschappen), Prof. dr. Ewine van Dishoeck (Wetenschappelijk Directeur NOVA), Prof. dr. Thijs de Graauw (Directeur ALMA). Foto © Ronald Stark (NWO)