
Miranda Sentse
Universitair docent
- Naam
- Dr. M. Sentse
- Telefoon
- +31 71 527 6263
- m.sentse@law.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-7915-0252
Sinds 2016 werkt dr. Miranda Sentse als universitair docent bij het Instituut Strafrecht en Criminologie.
Sinds 2016 werkt dr. Miranda Sentse als universitair docent bij het Instituut Strafrecht en Criminologie. Na een studie pedagogische wetenschappen en een onderzoeksmaster gedragswetenschappen in 2006 (Cum Laude) aan de Radboud Universiteit, verkreeg zij haar PhD in sociologie in 2010 (Cum Laude) aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna heeft zij als postdoc onderzoek verricht aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (psychiatrie) en binnen een gecombineerde functie aan de Rijksuniversiteit Groningen (sociologie) en de Universiteit van Turku in Finland (psychologie). Van 2014 tot 2016 heeft dr. Sentse gewerkt als universitair docent pedagogische wetenschappen aan de Erasmus Universiteit. Tussen haar promotie- en postdoc projecten heeft zij ook nog gewerkt als basispsycholoog bij Accare, het universitair centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie.
Onderzoek
Gegeven haar achtergrond is het onderzoek van dr. Sentse sterk interdisciplinair van aard en richt zich op hoe gedrag van personen is gerelateerd aan de context waarin zij zich begeven. Zij richt zich met name op de interactie tussen de persoon en het sociale netwerk in het voorspellen van probleemgedrag. Door geavanceerde statistische technieken toe te passen, waaronder longitudinale sociale netwerk analyse, multilevel analyse en groeicurve modellen, heeft dr. Sentse aangetoond dat probleemgedrag zoals delinquentie en pesten afhankelijk zijn van zowel iemands’ sociale status in de groep als de groepsnormen van het sociale netwerk waarin iemand zich bevindt.
Tegenwoordig past zij deze bevindingen ook toe op de gevangeniscontext, via een pilot onderzoek naar sociale netwerken in detentie dat zij heeft gecoördineerd binnen het grotere, nationale leefklimaat onderzoek (LIC study) in gevangenissen.
Dr. Sentse is ook lid van het Erasmus Urban Youth Lab en treedt hier binnen op als copromotor van Lois Schenk, PhD student op het project “Bridging the gap between science and practice: vulnerable youth in major cities”.
Expertise: pesten, antisociaal gedrag, invloed van leeftijdgenoten, multilevel analyse, sociale netwerk analyse
Onderwijs
Dr. Sentse coördineert vakken in de bachelor criminologie (Daders, BA1) en in het facultaire Honours programma (Criminaliteitsbestrijding) en begeleidt studenten in hun Bachelor en Master scriptie.
Miranda is tevens coördinator van de decentrale selectie procedure van de opleiding criminologie.
Universitair docent
- Faculteit Rechtsgeleerdheid
- Instituut voor Strafrecht & Criminologie
- Criminologie
- Sentse M., Kreager D.A., Bosma A.Q., Nieuwbeerta P. & Palmen H. (2021), Social Organization in Prison: A Social Network Analysis of Interpersonal Relationships among Dutch prisoners, Justice Quarterly .
- Schenk L., Sentse M., Lenkens M., Nagelhout G.E., Engbersen G. & Severiens S. (2020), An Examination of the Role of Mentees’ Social Skills and Relationship Quality in a School-Based Mentoring Program, American Journal of Community Psychology 65(1-2): 149-159.
- Bosma A.Q., Ginneken E.F.J.C. van, Sentse M. & Palmen H. (2020), Examining Prisoner Misconduct: A Multilevel Test Using Personal Characteristics, Prison Climate, and Prison Environment, Crime & Delinquency 66(4): 451-484.
- Lenkens M., Rodenburg G., Schenk L., Nagelhout G.E., Lenthe F.J. van , Engbersen G., Sentse M., Severiens S. & Mheen D. van de (2020), “I Need to Do This on My Own” Resilience and Self-Reliance in Urban At-Risk Youths, Deviant Behavior: an interdisciplinary journal 41(10): 1330-1345.
- Lenkens M., Lenthe F.J. van, Schenk L., Magnée T., Sentse M., Severiens S., Engbersen G. & Nagelhout G.E. (2019), Experiential peer support and its effects on desistance from delinquent behavior: protocol paper for a systematic realist literature review, Systematic Reviews 8(119): 1-14.
- Ginneken E.F.J.C. van, Palmen H., Bosma A.Q. & Sentse M. (2019), Bearing the weight of imprisonment: The relationship between prison climate and well-being, Criminal Justice and Behavior 46(10): 1385-1404.
- Schenk L., Sentse M., Lenkens M., Engbersen G., Mheen D. van de, Nagelhout G.E. & Severiens S. (2018), At-risk youths’ self-sufficiency: the role of social capital and help-seeking orientation, Children and Youth Services Review 91: 263-270.
- de Haan A., Prinzie P., Sentse M. & Jongerling J. (2018), Latent Difference Score modeling: A flexible approach for studying informant discrepancies, Psychological Assessment 30(3): 358-369.
- Sentse M., Prinzie P. & Salmivalli C. (2017), Testing the Direction of Longitudinal Paths between Victimization, Peer Rejection, and Different Types of Internalizing Problems in Adolescence, Journal of Abnormal Child Psychology 45(5): 1013-1023.
- Kretschmer T., Sentse M., Meeus W., Verhulst F.C., Veenstra R. & Oldehinkel A.J. (2016), Configurations of Adolescents' Peer Experiences: Associations With Parent-Child Relationship Quality and Parental Problem Behavior, Journal of Research on Adolescence 26(3): 474-491.
- Sentse M., Kretschmer T., Haan A.D. de & Prinzie P. (2017), Conduct problem trajectories between age 4 and 17 and their association with behavioral adjustment in emerging adulthood, Journal of Youth and Adolescence 46(8): 1633-1642.
- Horst F.C.P. van der, Lucassen N., Kok R., Sentse M., Jooren L.J.M. & Luijk P.C.M. (2016), Opgroeien in het hedendaagse gezin. Inleiding in de gezinspedagogiek Campus Handboek. Houten: LannooCampus.
- Oldenburg B., Barrera D., Olthof T., Goossens F., Meulen M. van der, Vermande M., Aleva E., Sentse M. & Veenstra R. (2015), Peer and self-reported victimization: Do non-victimized students give victimization nominations to classmates who are self-reported victims?, Journal of School Psychology 53(4): 309-321.
- Sentse M., Kretschmer T. & Salmivalli C. (2015), The Longitudinal Interplay between Bullying, Victimization, and Social Status: Age-related and Gender Differences, Social Development 24(3): 659-677.
- Sentse M., Veenstra R., Kiuru N. & Salmivalli C. (2015), A Longitudinal Multilevel Study of Individual Characteristics and Classroom Norms in Explaining Bullying Behaviors, Journal of Abnormal Child Psychology 43(5): 943-955.
- Oldenburg B., Duijn M. van, Sentse M., Huitsing G., Ploeg R. van der, Salmivalli C. & Veenstra R. (2015), Teacher Characteristics and Peer Victimization in Elementary Schools: A Classroom-Level Perspective, Journal of Abnormal Child Psychology 43(1): 33-44.
- Sentse M., Kiuru N., Veenstra R. & Salmivalli C. (2014), A Social Network Approach to the Interplay Between Adolescents' Bullying and Likeability over Time, Journal of Youth and Adolescence 43(9): 1409-1420.
- Kretschmer T., Sentse M., Dijkstra J.K. & Veenstra R. (2014), The Interplay Between Peer Rejection and Acceptance in Preadolescence and Early Adolescence, Serotonin Transporter Gene, and Antisocial Behavior in Late Adolescence: The TRAILS Study, Merrill-Palmer Quarterly – A Journal of Developmental Psychology 60(2): 193-216.
- Sentse M., Dijkstra J.K., Salmivalli C. & Cillessen A.H.N. (2013), The Dynamics of Friendships and Victimization in Adolescence: A Longitudinal Social Network Perspective, Aggressive Behavior 39(3): 229-238.
- Veenstra R., Huitsing G., Koens R., Munniksma F., Oldenburg B., Ploeg R. van der, Sentse M. & Velthausz F. (2013), Het KiVa antipestprogramma: Signaleren en tegengaan van pesten, Kind en Adolescent Praktijk 12(2): 76-84.
- Scholte R.H.J., Engels R.C.M.E., Sentse M. & Overbeek G. (2012), Alcohol Use and Social Adjustment in Adolescence: A Longitudinal, Multilevel Study, Substance Use & Misuse 47(7): 821-826.
- Overbeek G., Bot S.M., Meeus W.H.J., Sentse M., Knibbe R.A. & Engels R. (2011), Where It's At! The Role of Best Friends and Peer Group Members in Young Adults' Alcohol Use, Journal of Research on Adolescence 21(3): 631-638.
- Verboom C.E., Sentse M., Sijtsema J.J., Nolen W.A., Ormel J. & Penninx B.W.J.H. (2011), Explaining heterogeneity in disability with major depressive disorder: Effects of personal and environmental characteristics, Journal of Affective Disorders 132(1-2): 71-81.
- Sentse M., Ormel J., Veenstra R., Verhulst F.C. & Oldehinkel A.J. (2011), Child Temperament Moderates the Impact of Parental Separation on Adolescent Mental Health: The TRAILS Study, Journal of Family Psychology 25(1): 97-106.
- Scholte R., Sentse M. & Granic I. (2010), Do Actions Speak Louder Than Words? Classroom Attitudes and Behavior in Relation to Bullying in Early Adolescence, Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology 39(6): 789-799.
- Sentse M. & Laird R.D. (2010), Parent-Child Relationships and Dyadic Friendship Experiences as Predictors of Behavior Problems in Early Adolescence, Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology 39(6): 873-884.
- Laird R.D., Marrero M.D. & Sentse M. (2010), Revisiting Parental Monitoring: Evidence that Parental Solicitation Can be Effective When Needed Most, Journal of Youth and Adolescence 39(12): 1431-1441.
- Sentse M., Dijkstra J.K., Lindenberg S., Ormel J. & Veenstra R. (2010), The delicate balance between parental protection, unsupervised wandering, and adolescents' autonomy and its relation with antisocial behavior: The TRAILS study, International Journal of Behavioral Development 34(2): 159-167.
- Sentse M. (4 maart 2010), Bridging contexts: the interplay between family, child, and peers in explaining problem behavior in early adolescence (Dissertatie. Sociology / ICS, Behavioral sciences, University of Groningen). S.l.: s.n.. Promotor(en) en Copromotor(en):Lindenberg S., Veenstra R.
- Sentse M., Lindenberg S., Omvlee A, , Ormel J. & Veenstra R. (2010), Rejection and Acceptance Across Contexts: Parents and Peers as Risks and Buffers for Early Adolescent Psychopathology. The TRAILS Study, Journal of Abnormal Child Psychology 38(1): 119-130.
- Sentse M., Veenstra R., Lindenberg S., Verhulst F.C. & Ormel J. (2009), Buffers and Risks in Temperament and Family for Early Adolescent Psychopathology: Generic, Conditional, or Domain-Specific Effects? The TRAILS Study, Developmental Psychology 45(2): 419-430.
- Overbeek G., Bot S.M., Sentse M., Meeus W.H.J., Knibbe R.A. & Engels R.C.M.E. (2008), De rol van beste vrienden versus andere leeftijdgenoten in alcoholgebruik onder jongvolwassenen, Psychologie & Gezondheid 36(5): 249-261.
- Sentse M., Scholte R.H.J., Salmivalli C. & Voeten M. (2008), Persoon-groepdissimilariteit in betrokkenheid bij pesten en de relatie met sociale status, Pedagogische Studien 85(3): 125-140.
- Sentse M., Scholte R., Salmivalli C. & Voeten M. (2007), Person-group dissimilarity in involvement in bullying and its relation with social status, Journal of Abnormal Child Psychology 35(6): 1009-1019.
Geen relevante nevenwerkzaamheden