Lina van Drunen
Promovendus
- Naam
- L. van Drunen MSc
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- l.van.drunen@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-6462-8804
Lina van Drunen is promovenda bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Kort CV
Lina van Drunen is promovenda op het project ‘Individuele verschillen in omgeving en genetische effecten op de structurele hersenontwikkeling bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie in Leiden (L-CID) onder supervisie van Eveline Crone en Lara Wierenga. Vanwege veranderingen in de hersenontwikkeling tijdens de vroege puberteit, wil ze te weten komen hoe deze variaties gevoelig zijn voor puberteit en geslacht. Daaropvolgend probeert Lina te ontdekken of er individuele verschillen zijn in gevoelige periodes van de ontwikkeling van de hersenen. Een gevoelige periode houdt in dat een op een bepaalde leeftijd een ontwikkelend individu vatbaarder is voor effecten uit de omgeving. Om deze vraagstukken te beantwoorden zal ze zich focussen op een grote tweelingstudie met kinderen tussen de 7-13 jaar oud, bestaande uit drie longitudinale meetpunten.
Tijdens haar bachelor Psychobiologie onderzocht zij sociale exclusie door middel van EEG op de La Sapienza universiteit in Rome. Deze onderzoeksstage heeft haar laten inzien dat ze een warm hart voor onderzoek heeft. Hierna volgde zij de onderzoeksmaster ‘Cognitieve Neurobiologie en Klinische Neurofysiologie’ in Amsterdam waarin ze ingewikkelde onderzoeksproblemen heeft leren uitpuzzelen.
Lina’s laatste onderzoekstage van haar master bij het Brain and Development Research Center was een mooie voorbereiding op haar PhD project. Ze onderzocht zelfbeeld in relatie tot sociale competentie in de fMRI scanner en vooral hoe genen en sociale omgevingen invloed hebben gehad op de gedragsmaten en hersengebieden die betrokken zijn bij zelfbeeld. De combinatie van tweelingonderzoek en het analyseren van MRI-data kwam perfect overeen met haar interesse in onderzoek.
Promovendus
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
- Wierenga Lara Marise Ruigrok Amber Aksnes Eira Ranheim Barth Claudia Beck Dani Burke Sarah Crestol Arielle van Drunen Lina Ferrara Maria Galea Liisa Ann Margaret Goddings Anne-Lise Hausmann Markus Homanen Inka Klinge Ineke de Lange Ann-Marie Ouwerkerk Lieke van der Miesen Anna Proppert Ricarda Rieble Carlotta Tamnes Christian Krog Bos Marieke Geerte Nynke (2024), Recommendations for a Better Understanding of Sex and Gender in the Neuroscience of Mental Health, Biological Psychiatry Global Open Science 4(2): 100283 (100283).
- van Drunen L., Toenders Y.J., Wierenga L.M. & Crone E. A. (2023), Effects of COVID-19 pandemic on structural brain development in early adolescence, Scientific Reports 13: 5600.
- Meulen M. van der, Dobbelaar S., Drunen L. van, Heunis J.S.,IJzendoorn M.H. van, Blankenstein N.E. & Crone E.A.M. (2023), Transitioning from childhood into adolescence: a comprehensive longitudinal behavioral and neuroimaging study on prosocial behavior and social inclusion, NeuroImage 284: 120445.
- Dobbelaar S., Achterberg M., van Drunen L., van Duijvenvoorde A.C.K., van IJzendoorn M.H. & Crone E.A. (2022), Development of social feedback processing and responses in childhood: an fMRI test-replication design in two age cohorts, Social Cognitive and Affective Neuroscience : 1-13.
- Drunen L. van, Dobbelaar S., Cruijsen L.W.P. van der, Meulen M. van der, Achterberg M., Wierenga L.M. & Crone E.A.M (2021), The nature of the self: neural analyses and heritability estimates of self-evaluations in middle childhood, Human Brain Mapping 42(17): 5609-5625.
- Crone E.A.,M. Achterberg M., Dobbelaar S., Euser S., Bulk B.G. van den, Meulen M. van der, Drunen L. van, Wierenga L.M., Bakermans-Kranenburg M.J. & IJzendoorn M.H. van (2020), Neural and behavioral signatures of social evaluation and adaptation in childhood and adolescence: the Leiden consortium on individual development (L-CID), Developmental Cognitive Neuroscience 45: 100805.