Universiteit Leiden

nl en

Judith Schomaker

Universitair Docent

Naam
J. Schomaker Ph.D.
Telefoon
+31 71 527 2727
E-mail
j.schomaker@fsw.leidenuniv.nl

Kort cv

   2019 - nu Universitair docent, Sectie Gezondheids-, Medische en Neuropsychologie, Universiteit Leiden, Nederland
   
   2014-2018 Post-doc, Department of Biological Psychology, Justus Liebig University Gießen, Duitsland
   
   2017 (Februari-Juni) Ouderschapsverlof
   
   2015 Exchange, Daw Lab, Center for Neural Science, New York University, Verenigde Staten
   
   2010-2014 Promovendus, Afdeling Cognitieve Psychologie, Vrije Universiteit, Amsterdam, Nederland. Proefschriftverdediging: 9 januari, 2015; Proefschrifttitel: What’s new? The interaction between novelty and cognition
   
   2010 Research master student Max Planck Institute for Biological Cybernetics, Tübingen, Duitsland
   
   2009-2010 Onderzoeksassistant Cognitieve Psychologie, Vrije Universiteit, Amsterdam, Nederland
   
   2008-2010 Research Master Cognitive Neuropsychology, Vrije Universiteit, Amsterdam, Nederland
   
   2007-2008 Onderzoeksassistant, Onderwijscentrum, Vrije Universiteit, Amsterdam, Nederland
   
   2007 Onderzoeksassistant, Afdeling Klinische Psychologie, Vrije Universiteit, Amsterdam, Nederland
   
   2005-2008 Bachelor Psychologie, Vrije Universiteit, Amsterdam, Nederland


 

Onderzoek

Het onderwerp van mijn onderzoek is nieuwigheid ('novelty'). In eerdere studies heb ik interessante effecten van nieuwigheid op aandacht, arousal en lange-termijn geheugen gevonden.

Als je een nieuwe plek bezoekt is het van belang snel te leren waar je beloningen kunt vinden, maar ook waar gevaar schuilt. Dierenstudies hebben laten zien dat een nieuwe omgeving de plasticiteit in het brein verhoogt, met name in de hippocampus, om het leren van dat soort cruciale informatie te bevorderen. Tot nu toe zijn er erg weinig studies die de effecten van omgevingsnieuwheid op leren in mensen hebben onderzocht. In een eerdere studie vond ik dat het leren is verbeterd nadat mensen een nieuwe in plaats van bekende omgeving verkend hebben. In mijn toekomstige onderzoek wil ik virtual reality (VR) gebruiken om verder verhelderen welke aspecten van het verkennen van een nieuwe omgeving deze effecten kunnen verklaren en onderzoeken of deze effecten ook gebruikt kunnen worden in klinische toepassingen.

Onderwijs

Coördinator van het eerstejaars bachelorvak Bio- en Neuropsychologie.

Beurzen

Presidential Chair Start-up Funding, Carl-von-Ossietzky University, Oldenburg, Germany - 219.846,- Euro (afgewezen om mijn positie als universitair docent in te kunnen vullen).

Pre-Leiden publicaties

Schomaker, J. (invited review in preparation). Unexplored territory: Beneficial effects of novelty on memory. Neurobiology of Learning and Memory

Schomaker, J., Grouls, M.E., Rau, E.M., Hendriks, M., Colon, A., & Meeter, M. (in revision). Novelty processing depends on medial temporal lobe structures. Neuropsychologia

Schomaker, J., & Vriens, M. (in revision). What you see is what you want: Top-down attention biasing choice behavior. Journal of Business Research

Vriens, M., & Schomaker, J. (accepted). Evaluation of a brand association density metric. Journal of Product & Brand Management.

Schomaker, J., & Meeter, M. (2018). Predicting the unknown: Novelty processing depends on expectations. Brain Research Article link

Schomaker, J., & Wittmann, B.C. (2017). Memory performance for everyday motivational and neutral objects is dissociable from attention. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 11:121. Full article

Schomaker, J., Rau, E., Einhaeuser, W., & Wittmann, B.C. (2017). Motivational Objects in Natural Scenes (MONS): A database of > 800 objects. Frontiers in Psychology: Emotion Science Full article

Schomaker, J., Walper, D., Wittmann, B.C., Einhäuser, W. (2017). Attention in natural scenes: Affective-motivational factors guide gaze independently of visual salience. Vision Research 133, 161-175. Article link

Schomaker, J., Rangel-Gomez, M., & Meeter, M. (2016). Happier, faster: Developmental changes in the effects of mood and novelty on responses. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 69(1), 37-47. Article link

Schomaker, J., Meeter, M. (2015). Short- and long-lasting consequences of novelty, deviance, and surprise on brain and cognition. Neuroscience & Biobehavioral Reviews 55, 268-279.

Schomaker, J., Berendse, H.W., Foncke, E.M.J., van der Werf, Y.D., van den Heuvel, O.A., Theeuwes, J., & Meeter, M. (2014). Novelty processing and memory formation in Parkinson’s disease. Neuropsychologia 62, 124-136. Article link

Schomaker, J., van Bronkhorst, M.L.V., & Meeter, M. (2014). Exploring a novel environment improves motivation and promotes recall of words. Frontiers in Psychology 5, 918. Full article

Schomaker, J., Roos, R., & Meeter, M. (2014). Expecting the unexpected: The effects of deviance on novelty processing. Behavioral Neuroscience 128, 146-160. Article link

Schomaker, J., & Meeter, M. (2014a). Facilitation of responses by task-irrelevant complex deviant stimuli. Acta Psychologica 148, 74-80. Article link

Schomaker, J., & Meeter, M. (2014b). Novelty detection is enhanced when attention is otherwise engaged: an event-related potential study. Experimental Brain Research 232, 995-1011. Article link

Schomaker, J., & Meeter, M. (2012). Novelty enhances visual perception. PLoS One 7, e50599. Full article

Schomaker, J., Tesch, J., Bülthoff, H.H., & Bresciani, J.P. (2011). It is all me: the effect of viewpoint on visual-vestibular recalibration. Experimental Brain Research 213, 246-256. Article link

Schomaker, J., & Talsma, D. (2009). The relationship between response times and the strength of top-down attentional control: An ERP study. Journal of European Psychology Students 1Full article

Universitair Docent

  • Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Instituut Psychologie
  • Gezondheids, Medische- Neuropsychologie

Werkadres

Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden

Contact

Geen relevante nevenwerkzaamheden

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie