Meer beleggen is niet zonder risico’s
In de media
De Europese Commissie wil dat meer spaargeld van burgers naar investeringen stroomt, zodat Europese bedrijven beter kunnen concurreren. Marnix Wallinga, universitair hoofddocent, sprak hierover met de NOS: ‘Nederlanders zijn gezond wantrouwend tegenover de kapitaalmarkten.’
Er wordt in Europa te weinig belegd, waarschuwt de Europese Commissie. Volgens hen kunnen Europese bedrijven het spaargeld van burgers goed gebruiken om de concurrentie met Amerikaanse en Chinese bedrijven aan te gaan. Die investeringen zijn onder meer nodig voor verduurzaming, digitalisering en defensie. Een opvallende uitzondering in Europa is Zweden. Daar beleggen inwoners van oudsher meer dan ze sparen. Volgens Marnix Wallinga is de Zweedse beleggingscultuur echter niet zomaar één op één naar Nederland te kopiëren. Hij waarschuwt voor de risico’s van overheidsbeleid dat beleggen actief stimuleert.
‘Nederlanders zijn gezond wantrouwend tegenover de kapitaalmarkten. In de afgelopen jaren hebben zich grote schandalen voorgedaan waarbij onvoldoende informatie werd gegeven over financiële producten’, vertelt de universitair hoofddocent. ‘Onze voorzichtigheid is een teken van hang naar stabiliteit. Daar mogen we best trots op zijn.’
Mocht de overheid toch besluiten beleggen op de kapitaalmarkt te stimuleren, dan is volgens Wallinga meer bescherming voor beginnende beleggers noodzakelijk. ‘Als samenleving moeten we blijven stilstaan bij het feit dat beleggen niet zonder risico’s is. Daarvoor zijn gerichte bewustwordingscampagnes nodig.’
Meer weten?
Bekijk het volledige NOS-journaal
Luister het Radio 1 journaal terug