Hoe benutten partijen laatste fase van campagne?
In de media
Universitair hoofddocent Arco Timmermans van de Universiteit Leiden legt aan RTL Nieuws uit hoe partijen de laatste fase van de Tweede Kamerverkiezingscampagne benutten. Partijen kiezen verschillende strategieën: de ene straalt optimisme uit, de ander zet in op fatsoen, weer een ander benadrukt jarenlange ervaring als bestuurder.
Volgens Timmermans politiseren politici thema’s steeds vaker om ze te laten aansluiten bij hun partijprogramma. 'Dat kan bijvoorbeeld bij wonen: partijen koppelen het woningtekort aan statushouders of aan speculanten, afhankelijk van het verhaal dat past bij hun campagne,' zegt hij. Deze aanpak hangt samen met negatief campagnevoeren, een strategie die PVV-leider Geert Wilders vaak toepast. Volgens Timmermans veroorzaakt dit een ‘race to the bottom’, want ' als enkele partijen het doen, gaan andere partijen het ook doen.'
Daarnaast wijst Timmermans op tactieken zoals het uitsluiten van partijen. Zo sloot VVD-leider Dilan Yeşilgöz de PVV uit en later ook GroenLinks-PvdA bij mogelijke kabinetsvorming. Ook GroenLinks-PvdA gebruikt, onder leiding van Frans Timmermans, in mindere mate negatieve strategieën, bijvoorbeeld door D66-leider Rob Jetten publiekelijk aan te vallen over het zorgbasispakket.
Lees het volledige artikel op de website van RTL Nieuws.