Universiteit Leiden

nl en

Grote steden willen fatbikes en e-bikes van fietspad, maar verbod juridisch lastig

Vanwege de toenemende drukte, chaos en gevaarlijke situaties op fietspaden roepen de vijf grote gemeenten op tot een verbod. Volgens Geerten Boogaard, hoogleraar staats- en bestuursrecht, ligt de oplossing niet in een algeheel verbod. In EenVandaag licht hij de zaak toe.

Vooral schoolgaande kinderen zouden gevaar lopen, wanneer zij het fietspad moeten delen met elektrische bakfietsen die soms snelheden tot wel 45 kilometer per uur halen. In de eerste helft van 2024 vonden er evenveel ongelukken met deze voertuigen plaats als in heel 2023. Gemeenten zien een mogelijke oplossing in het verplaatsen van dit type voertuigen naar de rijbaan, maar het is de vraag of zij daartoe bevoegd zijn. Amsterdam en Enschede probeerden al eerder fatbikes te weren, echter zonder succes.

Boogaard zegt dat er weinig juridische ruimte is. Gemeenten zijn niet bevoegd, omdat de overheid bepaalt in hoeverre voertuigen veilig zijn. Daarnaast ‘is voor de fatbike geen aparte categorie in de nationale verkeersregels opgenomen en daarmee ook geen verkeersbord.’ Wel kan overlastgevend gedrag worden aangepakt, door een effectieve verbodsbepaling te formuleren die ingrijpt op het overlastgevend rijgedrag van deze verkeersdeelnemers, maar een totaalverbod blijft voorlopig niet haalbaar, aldus de hoogleraar.

Meer weten?

Beluister de EenVandaag uitzending (vanaf 14.03 min)

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.