Opstappen of ontslag bestuurders schadelijk voor politieke carrière?

Met regelmaat stapt een bestuurder op of krijgt betrokkene ontslag aangezegd, wanneer de integriteit in het geding is. In hoeverre beschadigt dit het imago van een bestuurder? Geerten Boogaard, hoogleraar decentrale overheden, hierover aan het woord in Omroep Gelderland.

Integere bestuurders en ambtenaren zijn een basisvoorwaarde voor het vertrouwen van de burger in het gemeentelijk handelen. Om dit te kunnen waarborgen zijn regels en gedragscodes ontwikkeld.

Boogaard is van mening dat opstappen of ontslag niet in alle gevallen een negatieve invloed heeft op iemands politieke carrière. ‘Het helpt in het algemeen niet. Het hoeft echter niet fataal te zijn. En als het buiten je schuld is en je je politieke verantwoordelijkheid neemt, dan levert je het misschien wat op.’ In de meeste gevallen is het zo dat niet meteen al je kansen verkeken zijn.

In sommige gevallen kan het wel politieke schade berokkenen en is de reputatie aangetast. ‘Maar als het een blijk is van een gebrek aan beoordelingsvermogen, moet je laten zien dat je er iets van geleerd hebt.’ Vaak komt het niet zo ver, aldus Boogaard: de betreffende bestuurder wordt plotseling ‘een baan elders aangeboden.’

Meer weten?

Lees het volledige artikel in Omroep Gelderland