Waarom zijn de coalitieonderhandelingen het ideale moment om te lobbyen?

De formatieperiode is het ideale moment om invloed uit te oefenen op het politieke beleid voor de komende jaren. Arco Timmermans, universitair hoofddocent bij het Instituut Bestuurskunde, vertelt erover in Follow the Money.

Arco Timmermans vertelt dat tijdens de formatie veel sectoren en bedrijven proberen om te lobbyen en hun lobbybrieven richting Den Haag sturen. Timmermans geeft aan dat partijen die de schijn van een breed maatschappelijk belang opwekken een veel grotere kans hebben om in het regeerakkoord terecht te komen.

In het artikel wordt de invloed van de luchtvaartlobby op universiteiten besproken. Timmermans: 'Ik kan niet beoordelen of ze er door de luchtvaartlobby in zijn gelokt, of dat ze op deze manier hopen op meer onderzoeksgeld. Maar in ieder geval hebben de universiteiten zich met deze ondertekening in een ongemakkelijke positie gemanoeuvreerd. Dat kun je naïef noemen.'

Lees het hele artikel op de website van Follow the Money (€).