Analyse over nut en noodzaak in Gaza rechtszaken

Gaza-processen worden inmiddels wereldwijd in verschillende landen en voor verschillende rechtbanken gevoerd. Larissa van den Herik, hoogleraar Internationaal publiekrecht, zet in een podcast voor NPO-Radio1 uiteen wat deze zaken opleveren en hoe recht, activisme en politiek zich volgens haar tot elkaar verhouden.

Gezamenlijk doel

Rechtszaken betreffende de situatie in Gaza komen op stoom. Aan alle kanten worden op zowel nationaal als internationaal niveau rechtszaken gevoerd of voorbereid. De zaken hebben een gemeenschappelijk doel, namelijk het stoppen van de oorlog, maar ze verschillen onderling ook. Zo zijn sommige zaken gebaseerd op het humanitair oorlogsrecht, andere beroepen zich op het Genocideverdrag of juist op het Wapenshandelsverdrag. Sommige zaken worden direct tegen Israël gevoerd, zoals de Zuid Afrikaanse zaak en andere zaken zijn indirect, zoals bijvoorbeeld de zaak van Nicaragua die Duitsland beschuldigt van het faciliteren of niet voorkomen van genocide, door politieke, financiële en militaire steun aan Israël, zo legt Van den Herik uit op Radio1.

Verder bespreekt Van den Herik in de podcast o.a. het belang dat landen hebben bij het inzetten van een zaak, of de rechter al of niet op de politieke stoel is gaan zitten, hoe de Nederlandse zaak zich verhoudt tot andere landen en wat de zaken nu precies opleveren.

Meer weten?

Beluister de podcast van NPO-Radio1