Hoe Afrikaanse wetenschappers wél gehoord kunnen worden

Afrikaanse onderzoekers willen meer internationale onderzoekssamenwerkingen aangaan voor betere representatie. Nu worden hun stemmen vaak niet gehoord, ook wanneer het over onderwerpen gaat die van belang zijn voor het continent.

Wanneer Afrikaanse onderzoekers samenwerken met Europese of Noord-Amerikaanse collega’s blijft hun bijdrage ondervertegenwoordigd, zo blijkt uit verschillende studies. Hier proberen Intergovernmental Science Organizations (IGSO’s) een stokje voor te steken. Maar ‘niet alle IGSO’s zijn hiervoor geschikt’, zeggen Rüland van Universiteit Leiden en co-auteur Nicolas Rüffin van de Universiteit in Bonn.

In hun publicatie stellen Rüland en Rüffin dat de huidige richtlijnen van IGSO’s te rigide zijn en geen ruimte maken voor de bijdragen van nieuwe Afrikaanse onderzoeksorganisaties.

Foto: Alexis Huguet/AFP via Getty

Meer weten?

Lees het hele artikel in Nature (€).

Nature