‘Het spel & de macht’ komt met een derde seizoen over de bestuurscultuur.

Sinds de val van het laatste kabinet is er in Nederland veel discussie over onze bestuurscultuur, hoe deze in de laatste jaren ontwikkeld is en hoe deze beter, transparanter en democratischer zou kunnen worden. In het derde seizoen van het Spel en de Macht onderzoeken politicoloog Simon Otjes, bestuurskundige Caelesta Braun en student Arend Viëtor samen de Nederlandse bestuurscultuur: hoe wordt Nederland bestuurd? Hoe is dat over tijd veranderd? En weerspiegelen het politiek gedrag dat wij nu in Den Haag zien langere historische patronen?

In deze serie van het Spel en de Macht interviewen Otjes, Braun en Viëtor historici, bestuurskundigen, juristen, politicologen en communicatiewetenschappers van de Universiteit Leiden en daarbuiten over tal van aspecten van de Nederlandse bestuurscultuur, waaronder: de rol van experts, van de oppositie en van belangengroepen, de waarde van transparantie en de manier waarop politici met elkaar debatteren.

Dit derde seizoen van het spel en de macht is te vinden in je favoriete podcast app, waaronder Spotify en Apple podcasts.

Deze podcast is een initiatief van het Centrum voor Nederlandse Politiek en Bestuur (CNPB), een samenwerkingsverband van Leidse wetenschappers die actief zijn in onderwijs en onderzoek naar het openbaar bestuur en politiek in Nederland in samenwerking met het Montesquieu Instituut.

Promotievideo Het Spel & De Macht (seizoen 3)

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of