Geerten Boogaard is niet bang voor belangenverstrengeling bij BBB

Dat een aanzienlijk deel van de zetels in de Provinciale Staten worden bezet door leden van de BoerBurgerBeweging met een agrarische achtergrond, hoeft bij stemmingen over bijvoorbeeld stikstof niet tot belangenverstrengeling te leiden. Dat zegt Geerten Boogaard, hoogleraar decentrale overheden bij de Universiteit Leiden. ,,Het hele idee is juist dat we ook in de provinciale politiek lekenbesturen hebben, met mensen die kennis hebben uit de praktijk.”

,,Er hangt een zweem van verdenkingen om de boeren heen, maar deze situatie is niet uniek”, zegt de hoogleraar, die onderzoek deed naar lokale democratie en decentralisatie. ,,Er hebben altijd boeren in de provinciale politiek gezeten en iedereen in de politiek heeft een persoonlijk belang bij besluiten die worden genomen.” Als voorbeeld noemt hij een belastingverlaging waar iedereen van profiteert. ,,Het is niet zo dat als je kinderen hebt, je je zou moeten onthouden van stemmingen over het onderwijs. Was dat wel zo, dan zouden er vele stemonthoudingen zijn.”

Anders wordt het als het om een zogenoemd bijzonder persoonlijk belang gaat. ,,Stel dat je als Statenlid ook eigenaar bent van een garagebedrijf en er moet gestemd worden over een nieuwe weg die dwars door jouw bedrijf gaat”, geeft Boogaard als voorbeeld. ,,In zo’n geval heb je een direct persoonlijk belang en moet je je van stemming onthouden. Dat staat ook in de wet.” Zolang de integriteitsregels niet overschreden worden, mogen boeren en boerenvertegenwoordigers dus gewoon meedoen aan stemmingen over plannen voor bijvoorbeeld het reduceren van stikstof. ,,BBB profileert zich als partij voor de boeren, niet voor heel Nederland.”

Lees het volledige AD artikel