Geerten Boogaard 'emotie hoort bij lokale democratie'

Donderdagavond vertrokken drie raadsleden van ONS.Vlaardingen uit de raadszaal tijdens een stemming over een motie van wantrouwen, één raadslid ging na die stemming uit onvrede over de gang van zaken zelfs naar huis. De motie van wantrouwen tegen het hele college van burgemeester en wethouders van Vlaardingen werd ingediend naar aanleiding van kostenoverschrijdingen bij de herbouw van het clubhuis.

Niemand kan een raadslid echter verplichten om in de zaal te (blijven) zitten, stelt Geerten Boogaard, bijzonder hoogleraar Decentrale Overheden aan de Universiteit Leiden. 'Als je de zaal uitgaat voor of tijdens een stemming, dan wil je je stem niet uitbrengen om een of andere reden', stelt Boogaard. 'Volksvertegenwoordigers mogen niet blanco stemmen. Dus de enige manier om niet te hoeven stemmen, is weggaan.' En dat is niet te handhaven, zegt Boogaard. 'De kiezer moet daarover oordelen.'
Emotie hoort bij de lokale democratie. 'Politiek is ook theater. Het kan er heftig aan toegaan, maar het gaat ook ergens over. De dag erna kom je dan wel weer bij elkaar. Weglopen tijdens vergaderingen gebeurt ook bij bedrijven' aldus Boogaard in de PZC.