'Je krijgt de indruk dat Elon Musk handelt vanuit privéoverwegingen'

Het lijkt er steeds meer op dat Elon Musk in z'n eentje bepaalt wat er wel of niet op Twitter mag worden gezegd. Hij kocht het platform met de boodschap dat er alle ruimte moet worden geboden om te kunnen zeggen wat je wil, maar dat uitgangspunt brengt hij nu zelf aan het wankelen.

Michael Klos

Deze week werd een aantal Amerikaanse journalisten om onduidelijke redenen van Twitter afgegooid. Zij lijken te zijn geschorst omdat ze verslag deden van het verwijderen van een Twitter-account dat de bewegingen van Musks privévliegtuig volgde (@ElonJet).

Een opvallende stap, zegt universitair docent Michael Klos op NOS.nl. 'Het bijzondere aan deze situatie is dat Musk eerder juist had aangegeven dat @ElonJet zou blijven bestaan en dat dat een signaal was dat er veel mocht. Musk heeft dat beleid nu opeens omgegooid. Je krijgt heel sterk de indruk dat de keuzes van Musk worden gemotiveerd vanuit privéoverwegingen.

Michael Klos kwam ook over Musk en Twitter aan het woord in het NOS Journaal van vrijdag 16 december 2022. Bekijk de uitzending hier terug (vanaf 10.57).

Twitter heeft niet alleen journalisten geschorst, maar ook actie ondernomen tegen Mastodon. Dat is een alternatief voor Twitter dat aan populariteit wint sinds Musk eigenaar is. Wie een link naar Mastodon wil delen op Twitter, krijgt de melding dat dit niet mogelijk is omdat de link "is aangemerkt als mogelijk schadelijk". Het officiële Twitter-account van Mastodon (@joinmastodon) is ook geblokkeerd.

'Bij het categorisch blokkeren van Mastodon-links zijn flinke vraagtekens te zetten. Dat komt namelijk neer op het tegenwerken van een concurrent door Twitter', zegt Klos.