Oekraïne kandidaat-lid van de EU? Armin Cuyvers bij BNR

Als het aan Ursula von der Leyen ligt, komt er aanstaande vrijdag op 17 juni een positief advies op tafel over het kandidaat-lidmaatschap van Oekraïne.

Dit gaf zij aan na haar verrassingsbezoek aan president Zelenski in Kiev afgelopen weekend. Een aantal lidstaten zien dit anders voor zich, maar wat betekent zo'n kandidaat-lidstatus nou eigenlijk? Wat zijn de juridische vereisten voor en gevolgen van kandidaat-lidmaatschap? En wat is nu precies het plan van Macron om een soort Europese politieke gemeenschap te starten naast de EU: kan het juridisch en heeft het enige kans van slagen?

Over deze vragen sprak Armin Cuyvers, hoogleraar Europees recht, op woensdag 15 juni een uur lang in de studio bij het programma Europa van BNR Nieuwsradio. Hij was daar te gast samen met Gijs de Vries Oud-staatssecretaris, oud-voorzitter van de liberale fractie in het Europees Parlement en nu verbonden aan de London School of Economics en Wouter Zweers, onderzoeker bij Instituut Clingendael op EU-uitbreidingsbeleid. De podcast van de uitzending is hier terug te luisteren.