Geerten Boogaard Mr. van de week

Mr. van de week is Geerten Boogaard, bijzonder hoogleraar Decentrale Overheden aan de Universiteit Leiden. Onlangs werd hij benoemd tot co-informateur in Den Haag om daar de collegebesprekingen te begeleiden.

Al eerder was hij informateur in Zaanstad waar hij werd gevraagd door zijn mentor Job Cohen. Daar moest Boogaard een politieke combinatie uit de struiken trekken. In Den Haag was hij op de radar van Hart voor Den Haag gekomen, omdat hij wel eens wat aardigs over de ombudspolitiek van Richard de Mos had geschreven. Zo rolt zo’n balletje.
De informatieopdracht in Den Haag is overigens in eerste instantie gericht op een verkennend onderzoek naar de vraag of en in welke combinatie zinvol inhoudelijk onderhandeld kan worden door een politieke combinatie waar Hart voor Den Haag deel van uitmaakt.

Informateurs op lokaal (en provinciaal) niveau is een trend die deels wordt verklaard door de toenemende complexiteit van de collegevorming. Het politieke landschap versplintert, de gemiddelde ervaring in de raad neemt af, de polarisatie neemt toe enzovoort. Dat maakt de puzzel wel steeds ingewikkelder, zegt Boogaard hierover in het interview voor Mr.