Christopher Green en Koen de Ceuster in media over Kim Jong Un

De discussie rondom de gezondheid van de Noord-Koreaanse leider Kim Jong Un laait weer op nadat hij gefotografeerd is met een pleister op het achterhoofd. Zowel universiteit docent Christopher Green als universitair docent Koen de Ceuster geven in de media duiding.

‘Het enige nieuwswaardige is dat ze de foto's laten zien. Het zijn foto's die het Koreaans centrale nieuwsagentschap de wereld instuurde en ook in de partijkrant gepubliceerd werden. Men heeft de pleister niet weggewerkt zoals eerder steeds gebeurde met het gezwel van zijn grootvader,’ vertelt De Ceuster tegen de Vlaamse zender Radio 1.

‘Als externe waarnemers de verandering in Kims uiterlijk hebben opgemerkt, kunt u er uw geld op inzetten dat het Noord-Koreaanse volk het ook heeft opgemerkt (…),’ zegt Green tegen de Daily Mail. ‘Misschien was het regime vanaf het begin van plan te benadrukken dat Kim hard werkt voor het volk in een tijd van wijdverbreide ontberingen, of misschien was de berichtgeving een onbedoeld gevolg van Kims onvermijdelijke verschijning.’

Meer weten?

Lees dan het artikel met Christoper Green op de website van de Daily Mail, en het artikel met Koen de Ceuster op de website van Radio 1.