Heeft deelname aan Super League consequenties voor voetballers?

De voetbalbonden dreigen Europese topvoetbalclubs die een Super League willen vormen uit de nationale competities te gooien. Hun spelers zouden niet meer mee mogen doen in de nationale elftallen. Maar kan dat überhaupt? Als het zo ver komt, zouden Nederlandse spelers van de clubs die het betreft ook niet meer voor het Nederlands elftal mogen uitkomen.

Ben Van Rompuy, hoofddocent Europees mededingingsrecht Universiteit Leiden, verwacht niet dat de Uefa en Fifa zo ver kunnen gaan. Van Rompuy stond de schaatsers Mark Tuitert en Niels Kerstholt in een soortgelijke zaak bij. De schaatsers wilden meedoen aan lucratieve, commerciële toernooien die buiten de ISU om werden georganiseerd: de Icederby. De internationale schaatsbond gaf geen toestemming en dreigde de schaatsers voor het leven te schorsen als ze toch meededen.
De Europese Commissie besloot dat de ISU zijn monopoliepositie misbruikt had en de schaatsers niet mocht schorsen vanwege deelname aan Icederby, het Europees Hof bevestigde later dit oordeel

‘Wat ik meeneem uit de ISU-zaak: je kunt atleten beperkingen opleggen, maar die moeten altijd in verhouding staan met een goed onderbouwd doel. Dus ik kan me wel inbeelden dat de Uefa tegen clubs zegt: of je doet mee aan de Super League, of je doet mee aan onze toernooien, de Champions League en de Europa League. Je moet kiezen, anders ontstaan er conflicten in de kalender.
‘Een verbod voor clubs om mee te doen aan de nationale competities kan juridisch lastiger worden, maar ook daar zijn argumenten voor. Want die competities bepalen wie zich plaatst voor de Europese toernooien. En dan zitten er ineens een aantal clubs in de competitie waar dat niet op van toepassing is, omdat zij hun eigen toernooi organiseren. De vraag is of dat werkbaar is.

Volkskrant

De Morgen