Jonah Schulhofer-Wohl in El Mundo over vastgelopen strijd in Libië

Het Spaanse dagblad 'El Mundo' interviewde universitair docent Politieke Wetenschappen Jonah Schulhofer-Wohl over zijn 'Quagmire in Civil War' en hoe de strijd in Libië kon vastlopen.

Op 17 februari 2021 is de tiende verjaardag van de opstand tegen de Libische president Muammar Kadhafi, en het land zit vast in een burgeroorlog. Een nieuwe, uit drie leden bestaande Presidentiële Raad, die twee weken geleden, op 5 februari, werd gekozen, kan grond zijn voor enig optimisme. Die Raad is belast met het vormen van een regering van nationale eenheid, die toezicht moet houden op de algemene verkiezingen in december. Wat zit er achter de ervaringen van Libië met zijn burgeroorlog in het afgelopen decennium?

In het Spaanse dagblad El Mundo werd Jonah Schulhofer-Wohl, universitair docent politieke wetenschappen aan de Universiteit Leiden, gevraagd naar zijn boek Quagmire in Civil War en naar hoe de oorlog in Libië is vastgelopen.

“In het geval van Libië - evenals in Syrië of Jemen”, legt Schulhofer-Wohl uit, “is de oorlog vastgelopen door ‘de interactie tussen de strijdende partijen door externe machten die hen steunen en sponsoren met wapens, financiering en politieke steun. Die interactie stelt hen in staat om door te vechten, onder omstandigheden waarbij ze anders hadden moeten onderhandelen of de strijd moeten opgeven. Het is een voorbeeld van een oorlog die zonder externe steun in een andere richting zou zijn gegaan.”