Jelle van Buuren bij RTL Nieuws over wat er over is van IS

Jelle van Buuren, universitair docent bij ISGA, werd door RTL Nieuws geïnterviewd over IS en wat er eigenlijk nog over van is

Vergeleken met de hoogtijdagen van het kalifaat is het IS-gebied in het Midden-Oosten nu vele malen kleiner dan eerst. “Maar”, zegt Van Buuren, “IS heeft in Syrië nog steeds grondgebied onder controle, vooral in de regio ten noorden van Idlib. In andere delen van het land, zoals bij Damascus, hebben ze geen grondgebied meer, maar zijn ze wel nadrukkelijker aanwezig met guerrilla-eenheden die aanslagen plegen.”

Europa

IS is, ondanks verzwakking, nog steeds een organisatie. De organisatie heeft geen directe rol gespeeld bij recente aanslagen in Europa, maar wel een indirecte rol door te dienen als inspiratiebron en het heeft de terroristen politiek-religieus gevoed. Jelle: “De extremistische ideologie is nog steeds springlevend en eenlingen of kleine groepjes voeren zelfstandig aanslagen uit die dan vaak door IS worden geclaimd.”

De dreiging in Europa komt tegenwoordig vooral van kleine groepjes of eenlingen die zelfstandig opereren. We zagen een aantal jaar terug nog wel grote gecoördineerde aanslagen vanuit IS, maar de inschatting is nu dat IS hier niet tot in staat is. Van Buuren benadrukt dat IS niet de enige speler is waar we rekening mee moeten houden: “Naast IS is ook al-Qaeda nog steeds actief. Ook dat heeft de intentie om aanslagen in het Westen te plegen. Al-Qaeda riep al op tot moordaanslagen op beledigers van de profeet. Geert Wilders is er daar ook één van.”

Lees hier het volledige artikel

Jelle van Buuren is universitair docent aan de Universiteit Leiden - Institute of Security and Global Affairs. Zijn onderzoeksinteresses liggen onder andere in de Europese politiesamenwerking, samenwerking van inlichtingen en grensbeheer. In zijn huidige onderzoek gaat hij in op de vraag welke rol complotdenken speelt in processen van delegitimisering.