Jelle van Buuren op NU.nl en Radio 1 België over terreur in Europa

Afgelopen maandag 2 november werd Oostenrijk getroffen door een aanslag waarbij vier mensen om het leven kwamen. Deze terroristische actie kwam in navolging van de gebeurtenissen de week ervoor in Frankrijk. Is er een verband tussen de aanvallen? En waarom is nu juist Oostenrijk doelwit?

‘Het is nog te vroeg om te weten of er een verband is tussen de aanslagen of dat ze op elkaar zijn geïnspireerd’, stelt Jelle van Buuren, Universitair Docent bij het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden. ‘Er zijn verschillende scenario's denkbaar. Je zou kunnen verwachten dat de aanslagpleger in Oostenrijk geïnspireerd is geraakt door de aanslagen in Frankrijk. Het kan echter ook zo zijn dat de dader, of daders, al langer iets van plan waren en dit als geschikt moment hebben gekozen. Zo vond de aanslag net als in Frankrijk een dag voor een lockdown plaats, toen er nog veel mensen op straat waren’. Van Buuren denkt niet dat de actie van de schutter in Oostenrijk een spontane actie is geweest. ‘Niemand heeft zomaar een machinegeweer in huis liggen. De dader heeft daarnaast eerder geprobeerd naar het kalifaat te reizen en is veroordeeld voor betrokkenheid bij een terroristische organisatie’.

Europese dreiging

In Groot-Brittannië is recent het dreigingsniveau voor een mogelijke aanslag verhoogt. Het is ook niet lang geleden waarbij in korte tijd aanslagen in Parijs en Brussel zijn gepleegd. Is het mogelijk dat we nu weer aan het begin staan van een nieuwe golf aan aanslagen? Volgens Van Buuren is die vraag moeilijk te beantwoorden. ‘Wat we vaak zien is dat wanneer er aanslagen gepleegd worden, anderen geïnspireerd worden om ook aanslagen te plegen, maar dat kan ook snel weer ophouden. Dat heeft er onder andere mee te maken of deze aanslagen zijn georganiseerd vanuit een (centrale) organisatie of dat de recente aanslagen in Frankrijk en Oostenrijk het werk vaan éénlingen is geweest.

Lees het volledige artikel op de website van NU.nl en luister naar het volledige fragment op de website van Radio 1

Jelle van Buuren is universitair docent aan de Universiteit Leiden - Institute of Security and Global Affairs. Zijn onderzoeksinteresses liggen onder andere in de Europese politiesamenwerking, samenwerking van inlichtingen en grensbeheer. In zijn huidige onderzoek gaat hij in op de vraag welke rol complotdenken speelt in processen van delegitimisering.