Arco Timmermans bij het BNR Lobbypanel over de middelbare scholen en de BIK

Het RED team adviseert de overheid om de (middelbare) scholen te sluiten. Het is een lastige afweging die de overheid moet maken tussen het beperken van de besmettingen en de sociale gevolgen van het sluiten van de scholen. Bij de eerste lockdown raakten veel scholieren namelijk in een sociaal isolement en overspannen.

‘Er zijn heel veel oplossingen tussen de situatie van nu en het sluiten van de scholen’ zegt Arco Timmermans, Bijzonder Hoogleraar Public Affairs bij Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. Het risico op besmetting inperken kan worden bereikt door het volledig sluiten van de scholen, maar het is de vraag of de overheid dat wil. Het kan ook door gefaseerd maatregelen op te leggen. ‘Ik denk dat er wel een tussenoplossing te vinden is voor het volledig sluiten van de scholen of het open houden van de scholen’, zegt Timmermans. ‘Op de universiteiten en de hogescholen ligt het misschien anders. Zelf heb ik nog twee Public Affairs vakken mogen geven in een collegezaal waar de anderhalve meter afstand makkelijk te houden is. Echter, we weten niet wat de studenten doen als ze thuis zijn, in de studentenhuizen’.

BIK

Het kabinet stimuleert bedrijven om investeringen te doen met een nieuwe investeringskorting, de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK). Deze tijdelijke regeling zorgt ervoor dat bedrijven ook in deze roerige tijden blijven investeren. Bedrijven kunnen deze investeringskorting verrekenen met de af te dragen loonheffing.

Na onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) blijkt dat de BIK zorgt voor beperktere investeringen, maar dat de BIK wel meer effect heeft dan het verlagen van de winstbelasting. ‘Het rapport van het CPB is goed getimed’, zegt Timmermans. ‘De overheid is immers nu aan het praten over verdere steunpakketten. Beleidsmakers kunnen nu met nieuwe inzichten beter beleid maken. Echter denk ik niet dat de BIK de investeringen sterk bevordert. Het gaat bij de bedrijven denk ik vooral om toekomstperspectief’.

Luister het volledige fragment op de website van BNR Radio

Het onderzoek van prof. dr. Arco Timmermans richt zich op de dynamiek van de publieke en politieke agenda en de rol van allerlei typen organisaties en groepen die hun belangen behartigen en daarbij coalities sluiten om sterker te staan. Bij dit onderzoek en onderwijs op het gebied van public affairs draait het ook om het bevorderen van de dialoog tussen wetenschap en praktijk, door masterclasses, gastoptredens en commentaar op de actualiteit.