Kan een computer rechtspreken?

Kan een computer in de rechtszaal net zo goed uitspraak doen als een rechter? Hoogleraar Recht en informatica Jaap van den Herik vindt volmondig van wel. Hij legt het uit in een college van de Universiteit van Nederland.

Computersystemen kunnen best goed rechtspreken, betoogt de Leidse hoogleraar Recht en informatica van de Universiteit Leiden, Jaap van den Herik. Daar komen big data bij kijken: rechtsprekende computerssytemen doorzoeken uitspraken die eerder door rechters in vergelijkbare gevallen zijn gedaan. Maar de hoogleraar maant ook tot voorzichtigheid; een wakend menselijkoog blijft zeker nodig.

Het recht en de informatica zijn nog geen beste vrienden. Het is dan ook niet voor niets dat Van den Herik en zijn collega's aan de Universiteit Leiden bezig zijn met het ontwikkelen van de opleiding Legal Technologies. Die is erop gericht rechtsprocessen te automatiseren en te digitaliseren. Daar is nog een wereld te winnen want de rechtspraak kampt met grote achterstanden. Informatica kan helpen die in te lopen.

Bekijk het college:

Kan een computer een rechter vervangen?

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of