Antoaneta Dimitrova op NPO Radio 1 over de demonstraties in Bulgarije

In Bulgarije wordt al veertig dagen gedemonstreerd tegen de diepgewortelde corruptie in het land. De woede van demonstranten richt zich vooral tegen de regering van premier Borisov. Maar de pijlen zijn niet alleen gericht op de eigen leiders, ook op Brussel. Daar is de steun voor de Europagezinde Borisov namelijk nog groot.

‘De protesten zijn niet heel erg groot op dit moment’ zegt Antoaneta Dimitrova, Hoogleraar Comparative Governance aan het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden. ‘Er zijn wel dagen geweest dat meer dan 100.000 mensen op straat waren. Wanneer je deze protesten vergelijkt met de protesten van 2013, dan kan je dus zeggen dat de protesten van dit jaar breder worden gedragen over de gehele samenleving. Naast studenten, professionals en eco-activisten die aanwezig waren bij de protesten in 2013, protesteert dit keer ook de oudere generatie tegen premier Borisov. Al ligt het probleem rondom corruptie niet alleen bij de premier. Het probleem ligt ook bij de hoofdaanklager van het land. De rechtsstaat wordt uitgehold’.

Europa

Europese subsidies zouden mogelijk een aanleiding kunnen zijn voor de problemen in Bulgarije. De macht van de oligarchen en de corrupte mensen binnen de rechtelijke macht worden door de Europese subsidies mogelijk in stand gehouden, althans, dat zegt de belangrijkste oppositieleider in Bulgarije. Volgens Dimitrova zijn de Europese subsidies niet het grootste probleem, maar is dat de Europese steun: ‘Aan het begin van de protesten in juli werd Borisov gesteund door de European People’s Party en de liberalen. Dat is minstens zo belangrijk als de Europese subsidies’.

Luister het volledige fragment op NPO Radio 1.