Maak geboorteverlof ook voor lagere inkomens aantrekkelijk

De uitbreiding van het geboorteverlof voor partners sinds 1 juli 2020 blijkt voor veel huishoudens een flinke inkomstenterugval terwijl de tijd rondom de geboorte juist erg duur is.

Max van Lent, docent Economie, en Pontus Korsgren, student Public Administration, schrijven in een ingezonden lezersbrief in de Volkskrant hierover dat het beter zou zijn als de vergoeding zo wordt geregeld dat het ook voor de lagere inkomens aantrekkelijk wordt hier gebruik van te maken. Bijvoorbeeld door het vergoedingspercentage te verhogen en een maximumbedrag (niet erg hoog) in te voeren dat wordt vergoed.

Op deze manier wordt het inkomensverlies door extra verlof te nemen voor lage inkomens kleiner en voor hoge inkomens groter. De regeling hoeft niet meer geld te kosten, maar voorkomt zo wel dat alleen de gezinnen die het toch al goed hebben profiteren van extra geboorteverlof.

Lees de volledige ingezonden brief in de Volkskrant.