Leijten en Julicher pleiten voor crisisbestendige grondrechten

In het Nederlands Dagblad verscheen vorige week een opiniestuk waarin Ingrid Leijten en Manon Julicher beargumenteren dat juist in tijden van crisis, grondrechten sturing moeten bieden. Ondertussen wordt echter pijnlijk duidelijk dat de grondrechten uit de Nederlandse Grondwet daartoe niet in staat zijn.

Dit houdt volgens Leijten, universitair docent Staats- en bestuursrecht, Universiteit Leiden en Julicher, Universiteit Utrecht verband met het gebrek aan inhoudelijke eisen die de Grondwet stelt aan beperkingen van grondrechten. Met het ontbreken van een focus op bijvoorbeeld proportionaliteit en subsidiariteit valt ons systeem van grondrechtenbescherming ernstig uit de toon. Dit zien we ook terug in het wetsvoorstel Tijdelijke Wet Maatregelen Covid-19, waarin slechts lippendienst wordt bewezen aan dergelijke eisen.

Lees het volledige opiniestuk