Koen Caminada: Een euro die je in een kind investeert, gaat een leven mee

Deze week publiceerden het Centraal Planbureau en het Sociaal Cultureel Planbureau hun studie Kansrijk armoedebeleid. In NRC werd aandacht besteed aan het onderliggende wetenschappelijk onderzoek van Koen Caminada, Kees Goudswaard, Jinxian Wang & Chen Wang naar het armoedebeleid in 49 landen sinds 1967.

Nederland scoort internationaal hoog als het gaat om het verminderen van armoede bij ouderen via sociale regelingen, maar als het gaat om armoedereductie bij kinderen scoort Nederland juist erg laag.

Het is opmerkelijk dat Nederland internationaal negatief opvalt als het gaat om kinderen uit de armoede houden gezien onze ruime sociale regelingen. In Angelsaksische landen is de armoede algemeen bezien hoger dan hier, maar daar richten ze de regelingen (euro’s) beter op arme kinderen. Hier gaan de euro’s naar een veel bredere groep kinderen (toeslagen). Economisch gezien is er reden om armoede onder kinderen meer aandacht te geven, want een euro die je in een kind investeert rendeert langer want gaat nog een leven lang mee.

Lees het hele artikel op NRC.nl.