Nikki Sterkenburg in het NRC over online rechts-extremisme

Het algemene beeld van rechts-extremisten zijn mensen met bomberjacks, vlaggen en spandoeken die al schreeuwend demonstreren. Daarnaast zijn er nog extremistische internettrollen die alleen thuis vanachter een beeldscherm racistisch gedachtegoed durven te verspreiden. Echter, de lijn tussen extreme internetreacties en het daadwerkelijk voorbereiden van een aanslag lijkt dunner dan gedacht.

Op 19 februari 2020 kwamen er in Hanau tien mensen om het leven nadat een schutter het vuur opende op bezoekers van twee shishalounges. ‘Die aanslag in Hanau staat niet op zichzelf, maar past in de langere rij met onder meer Anders Breivik (Oslo en Utøya, 2011, 77 doden), Brenton Tarrant (Christchurch, 2019, 51 doden) en Stephan Balliet (Halle, 2019, 2 doden)’, zegt Nikki Sterkenburg, Buitenpromovendus bij het Institute of Security and Global Affairs van de Universiteit Leiden. ‘De daders van deze aanslagen waren allen geen lid van rechts-extremistische organisaties, maar delen de interesse in de ‘omvolkingstheorie’, waarin het idee heerst dat inwoners van Westerse landen worden vervangen door mensen met een migratie-achtergrond.’

Profiel

‘Het lastige aan rechts-extremisme is dat er geen eenduidig profiel is van de mensen over wie we het hebben. Dat heb ik de afgelopen jaren wel geleerd’ zegt Sterkenburg. ‘Er is geen kalifaat of overkoepelend Al-Qaida-achtige organisatie die de daders enigszins bindt. Het landschap is een mozaïek van verschillende netwerken, groepen, persoonlijkheden, opvattingen, ideologieën, narratieven en doelen’.

Lees het volledige artikel op de website van het NRC.

Promovenda Nikki Sterkenburg doet onderzoek naar radicaal- en extreemrechtse groeperingen. Uit een rapport van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTV) bleek eind 2018 dat het aantal geweldsincidenten door extreemrechtse organisaties in Nederland toeneemt. Sterkenburg onderzoekt waarom mensen lid worden en blijven van zo’n groepering.