Beeld: © livinginperu.com

Patricio Silva op NPO Radio 1 over parlementaire verkiezingen in Peru

Op zondag 26 januari 2020 gingen de Peruvianen naar de stembus om een nieuw parlement te kiezen. Hoogleraar Latijns-Amerikaanse geschiedenis Patricio Silva analyseert op NPO Radio 1 de verkiezingsuitslag en de politieke vooruitzichten in het land.

Waarom waren er eigenlijk verkiezingen nodig in Peru? Silva: In september 2019 stuurde de Peruviaanse president Martín Vizcarra het parlement naar huis, vanwege systematische obstructie van regeringsinitiatieven. Hij was wettelijk bevoegd om deze stap te nemen, omdat in de grondwet staat dat als er twee keer een verzoek van de president wordt genegeerd, de president het parlement mag ontbinden. Toch weigerden de parlementariërs gehoor te geven aan Vizcarra's besluit. De patstelling werd uiteindelijk door de militairen beslecht toen ze aangaven achter het presidentiele besluit te staan.

Al sinds 1990 wordt Peru door grote corruptieschandalen getroffen. Alle vijf presidenten die in die periode het land hebben geregeerd worden van corruptie beschuldigd. Juist de corruptie wil president Vizcarra aanpakken. ‘Hij voelt zich daar nu sterk genoeg voor want iedereen in het land lijkt er nu wel schoon genoeg van te hebben. Dat hij het parlement naar huis heeft gestuurd wordt enorm ondersteund door een meerderheid van de Peruvianen’, aldus Silva.

De strijd met de corruptie in zijn eigen land is Vizcarra aangegaan door de financiering van de politieke partijen aan te pakken, en twee van de meest corrupte instanties in het land: het parlement en de rechtelijke macht. De ontbinding van het parlement was een strategische zet van Vizcarra; het parlement werd namelijk jarenlang gecontroleerd door de corrupte Fuerza Democrática. ‘Iedereen verwachtte weinig van Vizcarra - een apolitiek persoon met een technocratisch profiel en geen charisma - maar toch blijkt dat hij over veel politiek talent beschikt’, merkt Silva op. Eén ding is zeker: deze verkiezingen hebben het politieke landschap in Peru grondig doen schudden.

Meer weten?

Luister het hele gesprek terug op de website van NPO Radio 1.