Elmer Veldkamp in Trouw over de dood van Zuid-Koreaanse popsterren

In twee maanden tijd overleden drie jonge Zuid-Koreaanse popsterren, vermoedelijk alle drie door zelfdoding. Elmer Veldkamp, universitair docent Koreastudies, reageert in Trouw op de recente tragische voorvallen.

De Zuid-Koreaanse popindustrie staat bekend om de grote druk waar sterren onder moeten presteren. Zuid-Koreaanse popmuziek (K-pop) is een belangrijk exportproduct, daarom dienen de K-popsterren zich als rolmodel te gedragen. Veldkamp:  'Ze worden ook neergezet als vertegenwoordigers van het land. Daarom is er ook zo’n conservatieve houding ten opzichte van bijvoorbeeld seks of drugs.'

Volgens Veldkamp is de dood van de popsterren niet enkel aan de hoge druk binnen de K-popindustrie toe te wijzen. Door de gebrekkige aanpak van seksueel misbruik en genderongelijkheid ervaren vooral vrouwen extra druk binnen de Zuid-Koreaanse maatschappij.

Meer weten?