Daan Weggemans bespreekt de re-integratie van Syriëgangers in Nederland.

Daan Weggemans, onderzoeker aan het Institute for Security and Global Affairs, bespreekt in de ochtendpodcast van NU.nl of Nederland in staat is de terugkomst van Syrische moeders en kinderen te berechten en begeleiden.

De Syriëgangers zijn moeders die zij eisen van de Nederlandse staat dat zij en hun kinderen worden teruggebracht naar Nederland. Bovendien hebben twee Nederlandse vrouwen en drie kinderen zich gemeld bij de Nederlandse ambassade in de Tukste hoofdstad Ankara met het verzoek terug te keren naar Nederland. Op de vraag of Nederland momenteel in staat is om de moeders en kinderen op de juiste manier te berechten en te begeleiden zegt Weggemans het volgende: ‘’het verzoek van de vrouwen is geen nieuw verzoek, maar de grote getallen waarmee die verzoeken binnenkomen is voor Nederland nieuw. Dit zal voor Nederland voor verschillende dilemma’s zorgen en uit de praktijk moet blijken om wat voor dilemma’s en personen het gaat.’’

Bovendien meldt Weggemans dat bij de terugkeer aandachtig gekeken moet worden naar wat voor personen de moeders zijn. Welke sociale contacten hadden zij?; welke ideologie houden zij aan? en in wat voor praktische levensomstandigheden hebben zij gewoond? Daarnaast moeten de vrouwen intrinsiek gemotiveerd zijn om te re-integreren in Nederland, ze zijn immers een lange tijd weggeweest. Al met al zegt Weggemans dat Nederland de afgelopen jaren al een aantal keer in aanraking is gekomen met terugkerende Syriëgangers, maar nog nooit met zo’n grote groep in een keer en het moet uit de praktijk blijken wat voor mensen deze moeders zijn en wat voor dilemma’s dit met zich mee zal brengen.

Luister het volledige fragment op NU.nl