Foto: Free-Photos | Pixabay

Suze Zijlstra in ScienceGuide: Kun je geschiedenis herschrijven?

Het Amsterdam Museum gebruikt niet langer de term Gouden Eeuw. Minister Ingrid van Engelshoven, reageerde hierop met de woorden: ‘Het is belangrijk alle kanten van geschiedenis te belichten, maar je kunt geschiedenis niet herschrijven’. Suze Zijlstra, universitair docent maritieme geschiedenis, reageert op haar uitspraak in ScienceGuide.

Volgens Zijlstra is de uitspraak van de minister onwaar: ‘Je vraagt je af wat de minister denkt dat historici doen.’ Zijlstra is van mening dat historici altijd kijken naar een verleden waar al vaak iets over geschreven is, en waar ze op basis van nieuw onderzoek of nieuwe vragen een ander beeld kunnen tonen.

Zijlstra begrijpt de keuze van het Amsterdam Museum om een andere weg in te slaan: ‘Daar werken historici die actief nadenken over wat nieuwe inzichten betekenen voor hoe zij hun collectie presenteren.’

Meer weten?
Lees het hele interview bij ScienceGuide