'Duitsland laat zien dat uitgeprocedeerden zich nuttig kunnen maken'

Veel Europese landen worstelen met de vraag wat te doen met uitgeprocedeerde asielzoekers. Waar ze in het ene land in asielzoekerscentra worden gezet, kiezen andere landen ervoor om ze een kans op werk te geven.

Peter Rodrigues

De Volkskrant schrijft over de aanpak van verschillende landen. Zo zet Noorwegen uitgeprocedeerde asielzoekers in een afgelegen asielzoekerscentrum, waar de voorzieningen minimaal zijn. Wie buitengesloten wordt van de samenleving, zal eerder terugkeren, is de gedachte. Nederland volgt volgens de krant min of meer dezelfde lijn.

Duitsland doet het heel anders. Uitgeprocedeerden krijgen daar een royale maandelijkse toelage en mogen onder bepaalde voorwaarden studeren en werken. Wie goed presteert, maakt alsnog kans op een verblijfsvergunning. Deze aanpak laat volgens hoogleraar Immigratierecht Peter Rodrigues zien dat uitgeprocedeerde asielzoekers zich op deze manier nuttig kunnen maken. 'Ze profiteren van het huidige tekort in Duitsland aan ongeschoolde werknemers.' Ook Nederland zou voordeel kunnen halen uit deze aanpak.

Lees hier het hele verhaal in de Volkskrant.