Ivan Golunov (Beeld: Evgeny Feldman‎)

André Gerrits bij de Universiteit van Nederland: is Rusland een dictatuur of democratie?

Deze week is de Russische onderzoeksjournalist Ivan Goloenov veroordeeld tot huisarrest op verdenking van drugsbezit. Goloenov is werkzaam voor de onafhankelijke Russische website Medoeza, waar hij onder andere onderzoek doet naar staatscorruptie en zakenbelangen van overheidsfunctionarissen in Rusland.

Agenten zouden bij de arrestatie van Goloenov de drugs in zijn tas hebben gestopt, om hem schuldig te laten lijken aan drugsbezit. In Rusland gaan geluiden op dat deze veroordeling een manier is van de Russische autoriteiten om critici als Goloenov de mond te snoeren. Binnen Rusland leidt deze zaak tot demonstraties en de vraag in hoeverre het land een democratische rechtsstaat is, waar journalisten kritiek kunnen uiten op het regime.

In een college bij De Universiteit van Nederland gaat André Gerrits, hoogleraar International Studies and Global Politics in op deze vraag. Russen zijn volgens Gerrits niet zozeer ontevreden over het gebrek aan democratie in hun land, maar vooral van het ontbreken van rechten: ‘Russen zijn, voor zover ze ontevreden zijn, vooral gefrustreerd over het ontbreken van de rechtsstaat, de willekeur, de enorme corruptie, de ambtenaren die maar doen wat ze willen in Rusland.’

Meer weten?

Bekijk hier het hele college van André Gerrits bij de Universiteit van Nederland