Antoaneta Dimitrova bij NPO Radio 1 over een mogelijke Balkan Lente

Duizenden demonstranten marcheren al wekenlang elk weekend door de hoofdsteden van Servië en Bosnië en Herzegovina om druk uit te oefenen op hun regering in de strijd tegen corruptie en voor meer vrijheid. Ook in Montenegro en Albanië is het al weken onrustig. Staan we aan de vooravond van een Balkan Spring?

Politicoloog Antoaneta Dimitrova, Professor Comparative Governance aan de Universiteit van Leiden aan het Insititute of Security and Global Affairs, analyseerde de vraagstukken in de Bureau buitenland uitzending van NPO Radio 1.

Het volk roert zich, de demonstranten in de desbetreffende landen willen een meer democratisch regime en persvrijheid. Dimitrova voegde daaraan toe dat de rechten van de politieke oppositie meer en meer worden aangetast. Denk aan problemen met fraude bij de verkiezingen of een journalist waarvan zijn huis opzettelijk in de brand gestoken is. Volgens Dimitrova zie je dat de methoden en manieren om mensen te onderdrukken steeds extremer worden. Op deze manier wordt de politieke levende dictatuur ook duidelijk en dat pikken de jonge mensen in die landen niet langer, zij keren zich af van het regime.

Op de vraag over of dit zal resulteren in een Balkan Lente concludeert Dimitrova dat dat waarschijnlijk niet het geval zal zijn. "Het is een verleidelijk idee maar het zijn verschillende processen in verschillende landen. Alleen de aanleiding komt overeen: het gevoel dat er hervormingen moesten plaatsvonden die niet hebben plaatsgevonden. De mensen vinden het bestuur slechter dan ze hadden verwacht op zowel economisch gebied als het gebied van democratie en normen en waarden".

Dimitrova doet onderzoek naar landen die bij de Europese unie willen horen. Op de vraag of dat streven ook een rol speelt bij de demonstraties is zij van mening dat dat absoluut zo is. Echter, is het voor de Europese Unie wel moeilijk om op dit soort leiders, die pro Europa zijn maar een grote tegenbeweging van hun bevolking ondervinden, te reageren. Volgens Dimitrova moet deze reactie nog bedacht worden. Het is voornamelijk moeilijk omdat we dit soort hybride bestuursvormen ook in de lidstaten van de Europese Unie kunnen terugvinden, vergelijk Servië met Hongarije: veel verschillen zijn er niet. Er is meer aandacht en analyse nodig over hoe dit bestreden kan worden.

Om het volledige fragment te beluisteren, klik hier.