Maurits Berger over interpretatie van Denk-filmpje

In een filmpje van politieke partij Denk werd een GroenLinks-Kamerlid ‘hypocriet’ genoemd. Het Arabische gebruikte woord ‘munafiq’ is een term die door fanatieke moslims geïnterpreteerd kan worden als een vorm van afvalligheid en een oproep om op te treden. Hoogleraar Islam en het Westen Maurits Berger sprak hier over op NRC.nl.

Zihni Özdil hoorde in het woord ‘hypocriet’ een alarmerende dog whistle toen hij het filmpje voorbij zag komen: een boodschap die de gemiddelde kijker niet hoort, maar door een specifieke achterban wordt herkend. Arabisten bevestigen dat je de boodschap zo kúnt lezen.

Zo ook hoogleraar Maurits Berger: ‘Hypocriet, munafiq, is een term voor degenen die zich in de tijd van de profeet Mohammed als moslim gedroegen om bij de groep van de profeet te horen, maar eigenlijk geen overtuigde moslims waren.’ Religieuze fanatiekelingen zien de term als een vorm van afvalligheid, vertelt Berger: ‘Volgens de standaard-theologie van de islam geldt hiervoor een juridische procedure. Maar de extremere types geven zichzelf de bevoegdheid om de beschuldiging en de voltrekking van de doodstraf in eigen hand te nemen.’ Iemand een ‘munafiq’ noemen is volgens hem in deze tijd daarom ‘zeer zorgelijk’: ‘Het kan mogelijk worden opgevat als een oproep op te treden tegen de beschuldigde.’

Denk zegt zich hier niet te herkennen en stelt niet verantwoordelijk te zijn voor de manier waarop een woord mogelijkerwijs geïnterpreteerd zou kunnen worden.

Meer weten?

Lees het hele artikel op NRC.nl.