Fiscus negeerde Europees verbod op afspraken

Staatssecretaris van Financiën Menno Snel schreef maandag een brief aan het parlement. Hieruit blijkt dat toen de Europese Commissie in 2001 bepaalde afspraken tussen de Belastingdienst en multinationals verbood, de fiscus die in vergelijkbare vorm bleef maken. Jan Vleggeert zet zijn vraagtekens bij deze gang van zaken.

Jan Vleggeert.
Jan Vleggeert

Jan Vleggeert, universitair hoofddocent belastingrecht zegt hier in Trouw het volgende over: ‘Ik ben heel benieuwd over welke regels en opvattingen de staatssecretaris het heeft als hij zegt dat we er nu zo anders tegenaan kijken. Hij schrijft bovendien dat de Belastingdienst is uitgegaan van een ‘pleitbare’ invulling van de wet. Dat klinkt alsof de Belastingdienst de randen opzoekt van wat er wettelijk mag. Is dit afgestemd met de Europese Commissie?’ Dat laatste is relevant om te voorkomen dat de Europese Commissie onderzoek gaat doen of er sprake is van verboden staatssteun.

Staatssecretaris Snel heeft wat uit te leggen

Vleggeert geeft in Het Financieele Dagblad aan dat staatssecretaris Snel meer uit te leggen heeft: 'Hoeveel bedrijven hebben van de rulings geprofiteerd? Hoeveel vermogen is er inmiddels verschoven? En wist Brussel hoe ruimhartig Den Haag inmiddels met de regels omging? Deze rulingpraktijk is eind 2016 beëindigd, maar de problematiek blijft bestaan. Hoe wordt er sinds vorig jaar mee omgegaan door de Nederlandse multinationals en de Belastingdienst?'