Wat gebeurt er met jeugdigen die worden veroordeeld voor moord of doodslag? Yannick van den Brink geeft interview voor Nu.nl

Op vrijdag 24 november 2017 is een 14-jarige jongen veroordeeld voor het verkrachten en doden van zijn leeftijdsgenoot Romy uit Hoevelaken. De rechtbank heeft een jaar jeugddetentie en de PIJ-maatregel opgelegd. Op dezelfde dag werd het voorarrest verlengd van de 17-jarige jongen die wordt verdacht van betrokkenheid bij de dood van de 14-jarige Savannah uit Bunschoten.

Yannick van den Brink, universitair docent jeugdrecht en strafrecht, is door Nu.nl geïnterviewd voor een achtergrondartikel over het jeugdstrafrecht, waarin hij uitleg geeft over straffen en maatregelen die kunnen worden opgelegd aan jeugdigen die zich schuldig hebben gemaakt aan een ernstig strafbaar feit.