Vleggeert 'Staatssecretaris Wiebes stuurt Kamer het bos in'

Jarenlang heeft de Belastingdienst multinationals de hand boven het hoofd gehouden. Deals die de fiscus met buitenlandse bedrijven sloot, voldeden niet aan de voorwaarden. Staatssecretaris Wiebes geeft in Kamervragen aan dat hij alleen op verzoek van de buitenlandse fiscus openheid van zaken hoeven te geven.

Jan Vleggeert

Jan Vleggeert, universitair hoofddocent belastingrecht, geeft in Trouw aan dat hij het niet eens is met de stelling van Wiebes: ‘Dit is maar één voorbeeld van de manier waarop de staatssecretaris de Kamer zoveel mogelijk het bos probeert in te sturen’.

Volgens Vleggeert is de staatssecretaris bang voor de gevolgen vanuit Europa. Deze deals met buitenlandse multinationals zouden volgens hem zelfs neerkomen op staatssteun, en dat is verboden. ‘Nederland stelt eenzijdig de winst omlaag bij, terwijl een ander land geen belasting heft. Ik vraag me af of buitenlandse bedrijven hierdoor ten onrechte zijn bevoordeeld.’