Pragmatisme overheerst bij aanpak belastingontwijking

De regeringscoalitie van VVD en PvdA dreigt het fiscale vestigingsklimaat in Nederland te ondermijnen. Het kabinet wil een Europese richtlijn tegen belastingontwijking in Nederland invoeren. Dit zou betekenen dat Nederland minder aantrekkelijk wordt voor buitenlandse investeerders.

In een artikel in Het Financieele Dagblad uit Jan Vleggeert, universitair hoofddocent belastingrecht, kritiek op het wetsvoorstel. Vleggeert stelt dat het kabinet ten onrechte de mogelijkheid onbenut laat om uitzonderingen te maken op de algemene beperking van de renteaftrek. Zo stelt Vleggeert dat een dochterbedrijf best meer dan 30% moet kunnen aftrekken als zijn moederconcern met veel vreemd vermogen is gefinancierd.