Rebecca Schaefer over 'Leren met muziek'

De Leidse psycholoog Rebecca Schaefer laat zien dat wanneer muziek ingezet wordt bij het aanleren van een nieuwe beweging, de verbindingen in de hersenen toenemen tussen de gebieden in het brein die belangrijk zijn voor gehoor en beweging. Bij het aanleren van dezelfde beweging zonder muziek was deze verandering in hersenstructuur niet aanwezig.

Schaefer: ‘Dit onderzoek is één van de eerste stappen in de onderzoekslijn hoe muziek beweging kan ondersteunen. Het is uiteindelijk wellicht bruikbaar in bewegingsrevalidatie.' Schaefer heeft het onderzoek gedaan bij haar vorige werkgever, de Universiteit van Edinburg. Lees meer over het onderzoek van Rebecca Schaefer 'Learning with music can change brain structure

In de media

Diverse nieuwssites hebben het onderzoeksresultaat opgepikt, waaronder IFLScience.